Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell skriver på DN debatt att bankerna måste ta ansvar och ersätta de som utsätts för bankbedrägerier.

ANNONS

I år har över 17 000 anmälningar om bankbedrägerier anmälts till polisen.

I oktober i år var ökningen 79 procent jämfört med samma period i fjol.

Allt enligt konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell som konstaterar att de kunder som faller offer för bankbedrägerier inte skyddas alls.

Trots att både Högsta domstolen och Allmänna reklamationsnämnden fastställt nya principer.

Dags för bankerna att agera

”Det är också dags för bankerna att riva upp beslut som fattats enligt tidigare praxis”, skriver Cecilia Tisell på DN debatt och kräver att bankerna träder in när deras kunder blir föremål för bedrägerier.

ANNONS
ANNONS

Under 2022 har det skett bankbedrägerier för mer än 400 miljoner kronor, konstaterar hon.

”Det skär i hjärtat att ta del av drabbade människors berättelser – om hur de har blivit skrämda och lurade av förslagna bedragare som ger sken av att vilja hjälpa till. Bedragarna lämnar i stället sina offer med tömda konton. Borta är pengarna, och borta är tilltron till banken, samhället och medmänniskorna”, skriver Tisell och fortsätter längre ner i debattinlägget:

Bankernas heder står på spel

”Att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas bära hela ansvaret för bedrägerierna är bortom all rimlighet.”

I och med att Högsta domstolen kommit med en vägledande dom har hon nu uppmärksammat bankernas chefer och deras styrelser i brev om att följa prejudikatet på området och hon förväntar sig en snabb respons och att tidigare beslut som innebär att bedrägerioffren själva får stå för förlusterna omprövas av bankerna.

Intresserad av ekonomi och andra affärsnyheter? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

ANNONS
ANNONS

Ytterst handlar det om bankernas ”heder”, anser KO.

Läs även: Varningen: De försöker kapa ditt bankID [Dagens PS]

Läs mer: Hackare kom åt över 50 000 bankkunders konton [Dagens PS]