Dagens PS

Skistars rapport: Utländska gäster rusar till svenska fjällen

Skistars vd Stefan Sjöstrand presenterar en rapport där bolaget fortsätter att växa. Bland annat ökar andelen utländska gäster och det egna varumärket EQPE ökar omsättningen kraftigt.
Skistars vd Stefan Sjöstrand presenterar en rapport där bolaget fortsätter att växa. Bland annat ökar andelen utländska gäster och det egna varumärket EQPE ökar omsättningen kraftigt. (Foto: Simon Rehnström/SvD/TT)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 20 juni 2024Publicerad: 20 juni 2024

Skistar fortsätter att växa visar den senaste kvartalsrapporten. En viktig del handlar om den ökade andelen utländska gäster som redan nu också har bokat upp sig inför kommande vinter enligt vd Stefan Sjöstrand.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ökad omsättning med sex procent på totalt 1 490 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 418 miljoner kronor blev utfallet när Skistar (börskurs Skistar) öppnade böckerna för sitt senaste kvartal.

Skistar missade förväntningarna

Tillväxten fortsätter alltså, men landade ändå under analytikernas förväntningar på 1 556 miljoner kronor för omsättningen respektive 475 miljoner kronor för resultatet, enligt Placera som refererar till Bloombergs analytikerkonsensus.

En förlängd vintersäsong ligger bland annat bakom tillväxten vilket i sin tur hänför till den ökade andelen utländska gäster under vintern som gick.

“Den förändrade gästmixen, med fler utländska gäster än tidigare år, innebär dessutom att vi växer samtliga veckor, inte bara på våra lovperioder vilket är glädjande. Antal skiddagar under vintersäsongen uppgick till 6 106 000 (5 683 000) vilket är en ökning med sju procent jämfört med tidigare år”, skriver vd Stefan Sjöstrand nöjt i rapporten.

ANNONS

Senaste nytt

Högre bokningsläge

Även inför den kommande vintern ser internationella gäster ut att vara sugna på de svenska fjällen. Bokningsläget är just nu nio procent högre än vid samma tidpunkt i fjol.

Skistar-chefen: Så ska framtida tillväxt säkras

Skistars vd Stefan Sjöstrand, med en stark vintersäsong bakom sig, är Veckans Börsprofil. Han har favoritbackar på alla Skistars sex destinationer men en backe får omdömet “magisk”.

ANNONS

“Ökningen är främst driven av tidig bokning från utländska gäster som ser fram emot att kombinera familjetid med att besöka vår fina – snösäkra – fjällmiljö i norra Europa”, uppger vd:n i rapporten.

Egna varumärket växer kraftigt

När Stefan Sjöstrand gästade Dagens PS som Veckans börsprofil tidigare i våras berättade han om de nya intäktsströmmar som företaget etablerat.

“Vi har de senaste åren haft en kraftig tillväxt med nya affärer och intäktströmmar, till exempel växer vi med ett större ägandeskap med våra hotel, men också i vår retail-verksamhet och med vårt egna varumärke EQPE”, sa han då.

Nu visar siffrorna i senaste rapporten att den verksamheten fortsätter att gå starkt.

Retail-verksamheten växer med tio procent och egna varumärket EQPE går som tåget och ökar med 32 procent i kvartalet.

Läs mer:

Skistar höjer liftkorten igen – finansprofiler reagerar. Dagens PS

ANNONS

Skistar slår rekord – fler besökare än före pandemin. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS