Analytiker hos Goldman Sachs spår fortsatt mycket stor tillväxt för amerikanska techföretag. Här är listan över techaktier där det råder köpläge under hösten, skriver CNBC.

ANNONS

”Vi börjar hösten med en stegvis ökad förväntan på mjukvarubranschen”, skriver analytikern Kash Rangan, och konstaterar en ökad efterfrågan på olika typer av mjukvarutjänster.

Dels handlar det om en ökande efterfrågan på nya digitala lösningar, dels växer marginalerna för näthandel. På Nasdaq-börsen slår mjukvaruaktierna den genomsnittliga uppgången första halvåret.

De tre bästa

Tre techaktier kommer att gå upp särskilt mycket, förutspår Goldman Sachs. Det handlar om Microsoft, Salesforce och ServiceNow.

Microsoft

Microsoft ligger bra till på aktiemarkanden med sina molntjänster, där Office 265 och LinkedIn ingår. Företaget kommer att höja priserna för sina licenser på Office 365 vilket kommer att öka lönsamheten. ”Microsoft sticker ut i techvärlden genom sin starka närvaro över molntjänsternas alla lager”, skriver Goldman Sachs. Banken tror på en vinstökning på 14 procent och intäkter som ökar med 17 procent de närmsta tre åren.

SalesForce

SalesForce är ett bolag som kommer att tjäna på den ökade näthandeln förutspår Goldman Sachs.

ANNONS
ANNONS

”Bolaget har byggt en strategisk och robust produktportfölj som sträcker sig från försäljning, marknadsföring, e-handel, analys, artificiell intelligens, kundapplikationer, integrering och samarbetstjänster”, skriver banken.

Särskilt rusade bolaget efter att ha köpt upp meddelandeappen Slack.

ServiceNow

ServiceNow är en firma som tillhandahåller IT-support och framhålls som ett löfte. Bolaget kan ha en mycket stor tänkbar marknad, enligt analytikerna. Goldman Sachs räknar med en omsättning på 175 miljarder dollar 2024.

Fem andra viktiga aktier

Workday, som gör HR-programvara, kommer att vinna på onlinesystem för personalförvaltning och andra rutiner. Goldmans Sachs förutspår en rusande aktie. Eftersom alltfler nu vaccinerar sig tror banken att företag kommer att börja våga investera i den sortens system i större utsträckning än tidigare.

Monday, en annan programvara för arbetsledning, är marknadsledande inom sin nisch och kommer att vara ”väl positionerad för att kapitalisera på arbetsplatsernas växande behov av verktyg för att samarbeta och hjälpa upp produktiviteten.

Adobe, mjukvarujätten, kommer att tjäna på den digitala transformationen och har utvecklat Acrobat och Document Cloud.

ANNONS
ANNONS

Goldman Sachs lägger också märke till att andelen förnyade abonnemang har ökat sedan tiden före pandemin.  ”Den oöverträffade tillväxttakten i digital transformering som underbygger den digitala upplevelseindustrin, den konstanta övergången från papper till digital dokumenthantering, och den ökande innehållsproduktionen gör att vi tror starkt på potentialen” skriver analytikerna.

Snowflake, ett datavaruhus, får också köpläge av Goldman Sachs. Bolaget har ”stark kompetativ positionering”, ”tillväxt som är bäst i klassen” och nya kunder– nu så många som 42 procent av de viktigaste företagen på Fortune 500-listan. Molnbaserade mjukvarutjänster fortsätter att ersätta annan teknik, och det gör Snowflake fortsatt hett.

ZoomInfo är ett företag som hjälper marknadsföringsteam att nå sina kunder (och ska inte förväxlas med bolaget bakom mötesappen Zoom Video). Det var ett av de första bolagen som börsnoterades efter coronapandemins utbrott. Bolaget har en rörelsemarginal på mer än 40 procent och en tillväxttakt andra kvartalet på 57 procent jämfört med föregående år.

Läs också:

Sex aktietips för det växande 5G-nätet
Hedgefonder rusar till Silicon Valley