Det pekar mot att SAS inte behöver ersätta kunder för 4 000 inställda flygningar under våren 2019.

Under tisdagen gav EU-domstolens generaladvokat i ett förslag till ett domstolsbeslut SAS rätt gällande ersättningskraven som har lyfts efter att 380 000 personer blev påverkade av inställda flygningar.

Ersättningen gäller de resor som blev inställda under pilotstrejken 2019 efter att kollektivavtalsförhandlingar hade kollapsat, rapporterar Di.

Efter strejken har Airhelp, ett bolag som hjälper passagerare att kräva ersättning vid inställda flygresor, stämt SAS i Attunda tingsrätt.

Sedan har tingsrätten vänt sig till EU-domstolen för vägledning i målet.

Nu hävdar Priit Pikamäe, EU-domstolens generaladvokat, att en strejk befriar flygbolag från skyldigheten att ersätta sina kunder vid inställda flyg.

”Annars riskerar flygpassagerarnas rätt till kompensation att utnyttjas som ytterligare ett vapen vid stridsåtgärder”, heter det i utlåtandet.

Samtidigt lyfter beslutet att flygbolag i regel har en låg kontroll gällande de beslut som fattas av en fackförening och inte bör vara ekonomiskt ansvariga för eventuella störningar.

ANNONS
ANNONS

Vidare skriver Di att EU-domstolen brukar att följa generaladvokatens förslag men att det finns fall där de väljer en annan linje.

Läs mer: SAS vd: ”Restriktioner fortsätter sätta press” [Dagens PS] >>