H&M och Nike utpekas av tidningen The Guardian för att dölja koldioxidutsläpp genom ett avancerat upplägg där vissa utsläpp räknas bort. Är de hållbara modebolagen en chimär?

ANNONS

Modeindustrin står för 10 procent av världens koldioxidutsläpp och är industri som smutsar ned näst mest i hela världen. Samtidigt kräver en ökad oro från konsumenter att industrin framstår som hållbar.

CDP – Carbon Disclosure Project – ett stort projekt där modebolag graderas efter hur miljömässigt hållbara de är ­– ger konsumenterna möjlighet att välja de mest hållbara märkena.

H&M och Nike har ökat utsläpp – redovisar minskning

Men The Guardian skriver i ett avslöjande att flera företag, däribland H&M och Nike, både har ökat sina koldioxidutsläpp och genom projektet ändå kan hävda att utsläppen minskar. Det hela handlar om hur beräkningarna görs.

”Allt syns i det finstilta. Modebolagen rapporterar sina sammanlagda globala utsläpp, men de beräknas sedan gentemot den totala vinsten. Det betyder att så länge deras utsläpp ökar mindre än deras vinst ökar varje år, så räknas det som att de totala utsläppen minskar”, skriver The Guardian.

Att knyta kolioxidutsläppen till den totala vinsten är bara ett av de olika beräkningsinstrumenten som företag knutna till rapporteringssystemet Greenhouse Gas Protocol använder. Bland annat redovisas inte utsläppen från underleverantörer.

ANNONS
ANNONS

Läs också:

Investerare till regeringar:”Sluta mata fossila näringar [Dagens PS]
H&M – affärsidén om snabbmode blir alltmer skakig [Dagens PS]