Dagens PS

Sanktioner och pristak skapar flaskhals i Bosporen

Turkiet vill att försäkringsbolag ska tillhandahålla en fullständig och heltäckande ansvarsförsäkring för allt som är relaterat till sanktioner och det gör att fartyg får vänta längre i Bosporen
Turkiet vill att försäkringsbolag ska tillhandahålla en fullständig och heltäckande ansvarsförsäkring för allt som är relaterat till sanktioner och det gör att fartyg får vänta längre i Bosporen. (Foto: Pixabay)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 08 dec. 2022Publicerad: 08 dec. 2022

Nya turkiska försäkringsregler för oljetankers som transporterar rysk olja bromsar tankfartygs rörelser utanför den turkiska kusten och mellan ryska hamnar i Svarta havet och Medelhavet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt data från Marine Traffic har 35 fartyg, inklusive nio ryskflaggade, avgått från Ryssland sedan den 5 december då EU:s förbud mot de flesta köp av rysk råolja och G7-ländernas oljepristak trädde i kraft, det rapporterar CNBC.

Väntetiden har ökat med 47 procent

“Alla fartyg på väg till Bosporen från norr är för det mesta fulla”, säger kapten Adil Ashiq, USA:s västra regionchef för MarineTraffic, till CNBC.

Enligt honom går den största delen av råoljan till Turkiet, följt av Grekland, Italien och Indien.

Enligt Vessels Value har ett tankfartygs genomsnittliga väntetid vid Bosporen ökat med cirka 47 procent jämfört med förra veckan.

Då fanns 14 fartyg med en genomsnittlig väntetid på 64 timmar. Enligt Marine Traffic väntar nu 16 fartyg på att få försäkringsgodkännande av Turkiet, inget av fartygen som väntar är ryskflaggat.

Växande oro för skuggflotta

“När vi kommer längre in på varaktigheten av de ryska råoljesanktionerna och pristak, förväntar vi oss att se ökande trängsel på norra och södra sidan av Bosporen, tillsammans med områden runt Dardanellerna av samma anledningar”, säger Graham Close, Senior handelsanalytiker på Vessels Value.

ANNONS

Andy Lipow, president för Lipow Oil Associates, säger till CNBC att oron för åldern och kvaliteten på den skuggflotta som transporterar rysk råolja genom Bosporen nu kommer öka.

Kinesiska och indiska raffinaderier

“När EU:s sanktioner slår igenom kommer dessa transitförseningar påverka kinesiska och indiska raffinaderier, som förblir de största, att växa i betydelse för den ryska oljeförsäljningen”, säger han till CNBC.

Han säger vidare att Turkiet vill att försäkringsbolag ska tillhandahålla en fullständig och heltäckande ansvarsförsäkring för allt som är relaterat till sanktioner.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Rysk “skuggflotta” ska runda pristaket på olja

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS