Dagens PS

Måste importera järnmalm – för att göra grönt stål

Aktien rusar – avtal värt miljarder med H2 Green Steel
H2 Green Steel fabrik i Boden ska när den är klar producera grönt stål. Bild: Wästbygg Group
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 10 aug. 2023Publicerad: 10 aug. 2023

Grönt stål? Ja, men efter att inte ha kommit överens med LKAB anser sig H2 Green Steel tvunget att importera järnmalm från Kanada och Brasilien.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är kapaciteten på Sveriges viktiga järnväg Malmbanan som ställer till det i relationen mellan LKAB och H2GS, H2 Green Steel.

När planerna på ett stålverk i Boden presenterades 2021 skulle malmen till produktionen tas från någon av LKAB:s gruvor.

Logistik stötesten

Men H2GS och LKAB har inte fått till något avtal på grund av problem kring kapaciteten på Malmbanan, där transporterna ska gå.

Nu har H2GS istället vänt sig till Kanada och Brasilien för leveranser av järnmalmspellets, rapporterar Di.

I Kanada ska Rio Tinto leverera råvara från anläggningarna på Labrador Island och ungefär lika mycket ska transporteras från Vales drift i nordöstra Brasilien.

”Det är två väldigt viktiga partnerskap för oss, med två globala giganter inom gruvindustrin”, säger H2GS vd Henrik Henriksson. 

ANNONS

Senaste nytt

Tre miljoner ton

ANNONS

Under den första fasen av produktion behöver H2GS ungefär tre miljoner ton järnmalm per år.

I den delen är de två nya avtalen viktiga på flera sätt. Dels, naturligtvis, för tillgången på råvara men även för att kunna slutföra finansieringen av projektet.

Att man nu importerar järnmalm från andra sidan jorden innebär att koldioxidavtrycket i det framtida gröna stålet blir större än om man tagit malmen från Kiruna.

”Mindre påverkan”

”Vi pratar någonstans 40-50 kilo (per ton stål). Det får man sätta i perspektiv att stålet i dag tar två ton koldioxid per ton stål. På sikt blir de där 40-50 kilona viktiga, men i det korta perspektivet, med den stora borttagning av koldioxid som vi gör, har de mindre påverkan”, säger Henrik Henriksson. 

Därför hade H2GS gärna sett ett avtal med LKAB istället. Så kan det dock bli längre fram. LKAB och H2GS står tillsammans bakom en kapacitetsanalys av Malmbanan. Den ska vara klar i oktober och sedan kan det bli nya förhandlingar mellan bolagen.

Läs även: Ny jätteaffär för H2 Green Steel – Dagens PS

Läs även: Grönt ljus för H2 Green Steel – efter 18 månader – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS