Dagens PS

Bambuser köper Relatable

Maryam Ghahremani. Liveshoppingplattformen Bambuser köper det svenska influencerbolaget Relatable
Maryam Ghahremani. Liveshoppingplattformen Bambuser köper det svenska influencerbolaget Relatable för 200 miljoner kronor. (Foto: Press)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 17 maj 2021Publicerad: 17 maj 2021

Liveshoppingplattformen Bambuser köper det svenska influencerbolaget Relatable för 200 miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Techbolaget Relatable grundades 2016 av Aron Levin, Martin Garbarczyk, Stefan Pettersson och Peter Blom och vill koppla ihop influencers med företag som vill nå ut.

Relatables databas skannar av miljontals sociala profiler på internet och baserar de matchningar som görs på den räckvidd, det engagemang och den målgrupp de olika sociala profilerna har.

Har vuxit snabbt

Sedan starten har företaget vuxit snabbt och omsatte mer än 100 miljoner kronor 2019. Nu köper liveshoppingplattformen Bambuser bolaget för 24 miljoner dollar (cirka 200 miljoner kronor).

“De är världsledande i sin nisch och det kommer verkligen att skilja ut oss från konkurrensen”, säger Maryam Ghahremani, vd på Bambuser till Breakit.

Hon säger vidare att det alltid blir mer effektivt att ha saker inhouse och att de vill att Relatable ska kunna fortsätta växa, vilket de kommer kunna göra hos Bambuser, samt att de vill ha över nyckelkompetens som, exempelvis Martin Garbarczyk.

Två separata bolag

I ett pressmeddelande skriver Bambuser att de återkommande intäkterna kommer “accelerera” av affären och addera kunskap till deras säljare världen över, samt att de två bolagen fortsatt kommer att drivas som två separata företag.

ANNONS

Framöver kommer Martin Garbarczyk ingå i Bambusers ledningsgrupp och få rollen som Chief Revenue Officer, CRO.

“Det här är en perfekt match made in heaven. Vi kommer att förbättra alla lösningar”, säger han till Breakit.

Liveshopping sedan 2019

Bambuser valde att helhjärtat satsa på liveshopping hösten 2019, en teknik där ett företag eller en influencer låter sina följare handla och ställa frågor i en livesändning. Det senaste året har bolagets aktiekurs rusat och i slutet av januari gjordes en nyemission som gav en halv miljard kronor.

Läs mer: Liveshopping-bolaget ser 700 procent intäktsökning

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS