Nutribe, tränings- och dietprofilen Fredrik Paulúns företag, går nu in och köper träningsappen Swiftr. Nutribe backas i affären av nyligen börsnoterade riskkapitalbolaget First Venture.

ANNONS

Breakit rapporterar att anledningen till försäljningen av Swiftr är att de tyngre investerarna – Bonnier, Wellstreet och Cristina Stenbeck – inte vill stoppa in mer pengar i satsningen.

Såldes i somras

Fredrik Paulún har funnits med i sammanhanget sedan Swiftr startades, men utvidgar nu alltså Nutribes verksamhet, som tidigare fokuserat på utbildning i kost och hälsa.

Uppgiften om att Swiftr sålts fanns redan i somras i First Ventures halvårsrapport.

“Det kom en möjlighet som aktieägarna valde att ta. Nutribe och First Venture tillför nu resurser i form av både marknadsföring och kapital”, säger Johanna Sucasas Wictorén, en av Swiftrs grundare, till Breakit.

Gymbranschen hårt drabbad

Gymappen grundas 2016 av Johanna Sucasas Wictorén och Fanny Sjöström. Appen fungerar som konkurrenterna Bruce och Classpass, och tillåter användarna att träna på olika träningsanläggningar med ett medlemskap.

Enligt siffror från Bolagsverket har Swiftr tagit in totalt cirka 16 miljoner i riskkapital sedan starten.

Pandemin drabbade gymbranschen hårt, och därmed också Swiftr. Bokslutet för 2020 visar att företagets omsättning krymper till 3,5 miljoner med en förlust på 4,1 miljoner. Vid årsskiftet 2020-21, med pandemin i full gång, finns 1 miljon kvar i kassan.

Sålt med förlust?

Då väljer alltså de stora investerarna, mediajätten Bonnier, riskkapitalbolaget Wellstreet och Cristina Stenbeck, att hoppa av satsningen. Enligt uppgift säljer man med förlust, även om grundaren Johanna Sucasas Wictorén väljer att inte bekräfta den uppgiften. Hon säger till Breakit att Nutribe ser potential och möjligheter med Swiftr, och nöjer sig med det.

Enligt Johanna Sucasas Wictorén ska tjänsten och varumärket finnas kvar under den nya ägaren. Hon stannar kvar i företaget, men medgrundare Fanny Sjöström har tackat för sig.

ANNONS
ANNONS

“Nu när restriktionerna har släppt flyter det på igen”, säger Johanna Sucasas Wictorén.

Läs även: Strategin bakom ett av Sveriges snabbast växande functional foods-företag [Dagens PS]

Läs även: Michael Jordan-sneakers sålda – för 12,6 miljoner [Dagens PS]