Den stigande inflationen får folk att återgå till vanor från pandemi-eran, som att bunkra basvaror som kaffe och toapapper, enligt matjätten Nestlé. 

ANNONS

Reuters rapporterar om en ny trend med att bunkra basvaror, som är särskilt stark i delar av Asien och Nordafrika, där människor spenderar en högre andel av sin disponibla inkomst på basvaror än i Nordamerika och Europa.

”Jag köper en massa baslivsmedel som olja, pasta, ris, tahini, melass… och tänker att nästa månad kommer de att kosta dubbelt så mycket”, säger Seyda Bal, 27, som arbetar på en bank i Istanbul, Turkiet och intervjuas av Reuters.

Det är något som märks av hos den schweiziska livsmedelsjätten Nestlé, som har mer än 2000 olika märken av förpackade produkter som exempelvis Cheerios, Nescafe och Kit Kat.

”Nestle ser hamstring med buljong, till viss del soppor, kaffe helt klart”, säger Karim Al Bitar, chef för konsumentresearch och marknadsanalys på Nestlés Mellanöstern- och Nordafrika-avdelning.

Trenden är tydlig över hela regionen, enligt Hani Weiss, vd för Majid Al Futtaim Retail, som driver mer än 450 Carrefour-butiker i 16 länder i Mellanöstern, Afrika och Asien. Folk spenderar mindre på icke-nödvändiga varor som elektronik, kläder och hushållsartiklar, medan efterfrågan på förpackad mat och personliga hygienartiklar ökar.

ANNONS
ANNONS

”Vad säger det oss att folk är bekymrade över? Lagertillgänglighet”, säger han.

Läs även: Kina bunkrar matreserver – varför frågar vi oss? [Dagens PS]