Norden ligger före USA inom logistik, säger Marcus Mogéus på AutoStore som nu satsar på att lära amerikanerna använda robotlager.
Nordiska robotlager på export: "USA har legat lite efter"
Mest läst i kategorin
När Dagens PS gjorde en branschsspecial om transport och logistik i mars var det relativt snabbt avklarat – Stockholmsbörsen har få bolag som har branschen som sin huvudverksamhet.
Särskilt liten ser branschen ut jämfört med våra nordiska grannländer. I Köpenhamn huserar ett av världens största fraktbolag A.P. Møller – Mærsk, och i Oslo har vi en rad stora fraktbolag som Frontline och Wallenius Wilhelmsen och flygbolaget Norwegian.
Allt detta stämmer, men det kom ändå en del relevanta protester som vill föra fram en annan bild.
Så för att klargöra: Sverige är ett världsledande land inom sektorn transport och logistik (tillsammans med våra nordiska grannländer), det låga utbudet på Stockholmsbörsen till trots.
Ikea tydligt exempel
Ett tydligt exempel på detta är möbeljätten Ikea, som bland annat använt sig av effektiv transport och logistik för att sprida billiga möbler och skandinavisk design över hela världen. Bolaget är dock inte börsnoterat.
Ett annat exempel är explosionen av e-handel under pandemin med trender som överfulla postkontor och kampen mellan budbolagen Instabox och Budbee, som slutade med att de gick ihop till Instabee. Bolaget är inte börsnoterat, men har börsnoterade storägare som investmentbolaget Creades (börskurs Creades).
De trenderna gick visserligen att se över hela världen och e-handeln har avtagit något efter pandemin, men det är fortsatt få platser på jorden som kommit lika långt i digitaliseringen av transport och logistik på samhällsnivå som Sverige.
Senaste nytt
Världens största robotlager
Ett tredje exempel är hur svenska e-handlare ligger i framkant med teknikutveckling. Modebolaget Boozt (börskurs Boozt) robotlager utanför Ängelholm är världens största i sitt slag, med över 1000 robotar.
Teknologin bakom är utvecklad av AutoStore, noterat på Oslobörsen med ett börsvärde på nära 53 miljarder norska kronor i skrivande stund, vilket räcker till en plats bland börsens 20 högst värderade bolag.
Svensken Marcus Mogéus, 31, är marknadsdirektör på AutoStore. När Dagens PS får en pratstund med honom är han snart på väg över till USA för att driva bolagets storsatsning i Nordamerika.
Men norska robotlager ska inte konkurrera ut amerikanska lagerarbetare.
“När jag började på AutoStore var det lite så, att kunder sökte möjligheter att ersätta personal mot robotar. Nu är det snarare så att man vill behålla sin personal, gärna också rekrytera, men samtidigt effektivisera sitt varulager, möta kunders alltmer högra krav på snabba leveranser och göra arbetet enklare för personalen och kunna expandera trots arbetskraftsbrist”, säger Marcus Mogéus.
“Slipper tunga lyft”
Han framhåller snarare situationen för personalen som en av de största konkurrensfördelar som AutoStore har, tillsammans med en besparing på upp till 75 procent av den yta som behövs för lagret.
“De slipper tunga lyft, de slipper gå långt. Det blir mycket behagligare för logistikarbetarna, de kan stå vid ergonomiska arbetsstationer eller bord och arbeta med att plocka och packa det som robotarna hämtar på lagret”, berättar han.
Han berättar om satsningen i USA.
“Globalt uppskattas att endast cirka 20 procent av alla lager är automatiserade i dag i världen, vilket förväntas öka kraftigt de kommande 10 åren. USA har legat lite efter Europa i mognadsgrad, lönenivåer och demografi. Men de börjar komma ikapp, tillgången till personal börjar bli svår på många områden”, berättar han.
Svårare logistikkedja för e-handel
Han framhåller nordöstra USA, det som brukar kallas New England, som ett område där arbetskraftsbrist kan vänta framöver, en bild som även delas av Federal Reserve bank of Boston.
Den växande e-handeln ökar också behovet av lösningar som AutoStore, menar Marcus Mogéus.
“Komplexiteten blir en helt annan när man ska ha en logistikkedja för att skicka ett par skor till en kund jämfört med ‘store replenishment’, där man skickar pallar av varor till affärer. För att kunna vara konkurrenskraftiga gentemot sina kunder behöver företagen effektivare lösningar.”
Läs även: Oväntade BNP-vändningen: Sverige ute ur recession (Dagens PS)
Läs även: Branschspecial: Transport och logistik – här är bolagen (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.