Den brittiska konkurrensmyndigheten CMA tvingar Facebooks moderbolag Meta att sälja det brittiska bolaget Giphy efter en mångmiljonaffär förra året. Myndigheten anser att uppköpet snedvrider konkurrensen på den digitala annonsmarknaden. 

ANNONS

CMA – Competiotion and Markets Authority – har idag gått ut med beskedet att Meta måste sälja Giphy. Myndigheten förklarar att affären har ”ökat [Metas] redan tydliga makt på marknaden i relation till andra sociala medieplattformar”.

Affären på 315 miljoner dollar (2,8 miljarder kronor) går nu i stöpet om Meta inte överklagar beslutet, skriver Financial Times.

”Genom att kräva av Meta att de säljer Giphy skyddar vi miljoner sociala medie-användare och uppmuntrar konkurrens och innovation på marknaden för digital annonsering”, säger Stuart McIntosh, ordförande i CMA till Financial Times.

Den brittiska marknaden för digital annonsering på socala medier anses vara värd sammanlagt sju miljarder pund, och CMA menar att Meta genom Giphy hade kunnat pressa fram användardata från exempelvis konkurrenten TikTok för att tillhandahålla möjligheten att använda GIF:s. Nu säger CMA att Giphy får säljas till en ”accepterad köpare” Beslutet ses som en vändning i tolkningen av konkurrenslagstiftningen.

Meta har låtit meddela att företaget “ser över beslutet och överväger alla möjligheter, inklusive att överklaga”.

ANNONS
ANNONS

CMA:s beslut är inte en isolerad händelse – flera länder globalt ser över sin konkurrenslagstiftning för att skärpa reglerna. Man ser en fara i att stora plattformar köper upp rivaler innan de har växt till sig, genom avtal som ibland kallas mördarförvärv.

Läs också: 

Experten: Fem aktier som följer med Metaverse-raketen
Nästa marknad för lyxmärken – Metaverse