Dagens PS

Microsoft spår minskad försäljning av Azure

Enligt Microsofts ekonomichef Amy Hood kommer intäktstillväxten för molntjänsten Azure sjunka med fem procentenheter från föregående kvartal
Enligt Microsofts ekonomichef Amy Hood kommer intäktstillväxten för molntjänsten Azure sjunka med fem procentenheter från föregående kvartal. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 26 okt. 2022Publicerad: 26 okt. 2022

Microsoft gav en svag prognos för försäljningtillväxten av sin molntjänst för företag, Azure, vilket fick bolagets aktier att falla under morgonens förhandel.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Azure låter företag köra och lagra mjukvaruapplikationer och enligt Microsofts ekonomichef Amy Hood kommer intäktstillväxten för tjänsten sjunka med fem procentenheter från föregående kvartal, det rapporterar Bloomberg.

Under räkenskapsårets första kvartal ökade försäljningen av Azure med 42 procent, exklusive påverkan av valutakurser, vilket indikerar att ökningen för andra kvartalet, som slutar i december, blir 37 procent.

Under räkenskapsårets första kvartal, som slutade i september, steg Microsofts försäljning med 11 procent, till 50,1 miljarder dollar, cirka 564,2 miljarder kronor. Nettovinsten var 17,6 miljarder dollar, 198,20 miljarder kronor, eller 2,35 dollar, 26,46 kronor, per aktie, vilket är högre än analytikernas estimat på 2,29 dollar per aktie.

Aktien steg på tisdagen

Under förhandeln i New York på onsdagen sjönk Microsofts aktie med 5,5 procent efter att den vid tisdagens stängning hade stigit till 250,66 dollar, motsvarande 2 822,84 kronor.

Under 2021 steg Microsofts aktie med 51 procent, men hittills i år har den fallit med 25 procent. Under det senaste kvartalet sjönk aktien med 9,3 procent, det kan jämföras med Standard & Poors 500 Index som föll med 5,3 procent.

ANNONS

Senaste nytt

Lågkonjunktur påverkar försäljningen

Microsoft har tidigare redovisat sin svagaste kvartalsvisa försäljningstillväxt på fem år. Försäljningen har dämpats av den starka amerikanska dollarn och den sjunkande efterfrågan på datorer, samt av minskande annonsintäkter.

ANNONS

Den globala ekonomin år på väg in i en lågkonjunnktur och det påverkar försäljningen av Microsofts programvara till PC-tillverkare. Vid en telefonkonferens på Tisdagen sade Amy Hood att hon förutspår fortsatta utmaningar på PC- och annonsmarknaden under resten av räkenskapsåret.

Fortfarande stor efterfrågan på Azure

Under de senaste fem åren har Azure drivit på Microsofts återkomst som en stor kraft inom teknik och Amy Hood sade att efterfrågan på Azure och tecknandet av nya kontrakt fortfarande är stark bland stora kunder.

Men då Microsoft hjälper kunder att köra applikationer och utföra uppgifter mer effektivt och till lägre kostnad väcks nya farhågor om att efterfrågan på Azure kan minska.

“Tonen har definitivt förändrats”, säger Dan Morgan, senior portföljförvaltare på Synovus Trust Co, till Bloomberg. “Vi har börjat få en stor förändring i undersökningar av programutgifter, det finns en allmän konsensus om ‘hej, du vet, ekonomin saktar ner och vi håller koll på våra utgifter'”, fortsätter han.

Kommentaren om Azure påverkade aktieägare som ser verksamheten som en barometer på Microsofts framtida tillväxtutsikter. Divisionen fördubblade försäljningen varje kvartal för några år sedan men tillväxttakten har avtagit.

Europa drar ned på molntjänster

Stigande energikostnader gör också att vinstmarginalerna försämras, särskilt i Europa där kunder drar ned på molntjänster.

ANNONS

“Även om vi inte är immuna, naturligtvis, från makroekonomiska effekter, mår vi verkligen bra av de företag vi investerar i, den starka tillväxttakten, positionen på marknaden,” sade Amy Hood, skriver Bloomberg.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS