Svensk konsumtion går fortsatt uppåt, enligt Swedbank som tror att utvecklingen håller i sig och får ett ännu större lyft i höst.

ANNONS

”Den positiva trenden för konsumtionen har fortsatt i juni, även om midsommarhelgen påverkar statistiken och försvårar jämförelserna för de senaste veckorna”, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, i ett pressmeddelande.

Det var fortsatt uppåt för svensk konsumtion i juni alltså och enligt siffrorna från Swedbank ökade omsättningen i konsumtionen under perioden 1-26 juni totalt med med 7,8 procent – jämfört med för ett år sedan – och med 1,4 procent jämfört med motsvarande period för två år sedan.

Statistiken baseras på korttransaktioner inom Swedbank Pay, som uppges hantera över hälften av alla korttransaktioner i Sverige.

Varukonsumtionen ökade i juni med 6 procent jämfört med i fjol och med närmare 10 procent jämfört med 2019.

”Rejält uppsving att vänta”

Tjänstekonsumtionen ökade med hela 13 procent jämfört med juni 2020, men ligger fortfarande 25 procent under nivåerna 2019, framgår det.

”Trots en gradvis stigande trend under året ligger tjänstekonsumtionen fortfarande långt under det normala. Men ett rejält uppsving är att vänta under juli, inte minst inom hotell och restaurang som gynnas av kommande restriktionslättnader”, fortsätter Andreas Wallström.

Swedbank räknar med att konsumtionen avancerar ytterligare i höst. Det förutsätter att smittspridningen av covid hålls i schack, ett förbättrat läge på arbetsmarknaden och att räntorna fortsätter vara låga på bostadsmarknaden.

ANNONS
ANNONS

Sammantaget gör detta hushållens finansiella ställning starkare, konstaterar Swedbank som bedömer att det ser ljust ut för scenariot.

Hotet mot att prognosen slår in är att smittspridningen tar fart igen, enligt banken.

I början av juni berättade Dagens PS att en svag konsumtion dämpade Sveriges ekonomiska återhämtning i april, enligt SCB-siffror.