Dagens PS

Snabbtåg för miljarder ska få Indiens ekonomi på räls

Indien
Indien planerar att ha 75 höghastighetståg igång lagom till 2023. (Bild: Narendra Modi/Youtube)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 30 sep. 2022Publicerad: 30 sep. 2022

Indien investerar för närvarande miljarder för att rusta upp sitt järnvägsnät. Under fredagen lanserade landets premiärminister Narendra Modi det tredje i raden av höghastighetståg, som ska göra det lättare att nå industri- och affärsstäder, rapporterar Reuters.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det brukar betraktas som positivt när saker går som tåget. Så tycks fallet just nu vara i Indien vars infrastruktur genomgår en rejäl upprustning med fokus på  höghastighetståg.

Bakom tågprojektet står Indiens premiärminister Narendra Modi och målet att ha 75 höghastighetståg igång senast till augusti 2023. Som en del av den planen lanserade det tredje så kallade Vande Bharat Express-tåget under fredagen.

En snabb och smidig nyhet med en hastighet på upp till 160 kilometer i timmen som även kan färdas genom vatten på upp till två fot.

Ska lyfta Indiens järnvägar

Det kan jämföras med Indiens äldre tåg, som är betydligt tyngre och rullar på mellan 25-50 kilometer i timmen.

En mindre lönsam affär som slagit hårt mot de statligt ägda järnvägarna. Inte minst då under pandemin. Något som Modi nu hoppas råda bot på, genom att erbjuda en tidseffektiv förbindelse mellan Mumbai och Gandhinagar, huvudstaden i delstaten Gujarat, skriver Reuters.

Hittills har lanseringen välkomnats av landets affärsmän, som tidigare undvikit tåget. Den film på Youtube som visar upp det nya tåget har även mottagit tusentals likes under det senaste dygnet.

Läs även: Tesla visar upp Optimus – ”kommer bli större än bilen”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS