Prestigetidningen The Economist spekulerar i om den senaste exporten från Kina till västvärlden kan vara den inflation som oroar marknaderna när världen öppnar upp igen efter coronapandemin. 

ANNONS

Förra veckan rapporterade Kina att priserna på varor som lämnar fabrikerna steg med 9 procent i maj räknat på årsbasis. Tillsammans med stigande fraktkostnader och att valutan, den kinesiska yuan, samtidigt stiger kommer troligen driva upp priserna på exportvaror från Kina, skriver The Economist.

USA:s import från landet kostade redan 2,1 procent mer i april än föregående år, den snabbaste ökningen sedan 2012, en siffra som väntas stiga. Samtidigt har Kinas export ökat och ligger 20 procent högre än före pandemin.

Tagit mycket av smällen själva

Kina har dock tagit en hel del av inflationssmällen själva. Samtidigt som priserna på de varor som lämnar fabrikerna stigit med 6 procent sedan före pandemin, men samtidigt har ett index för tillverkningsvaror exporterade från Kina bara stigit med 0,6 procent. Det börjar dock skapa sura miner i hemlandet hos producenter som inte får lika mycket betalt som tidigare.

”Vi måste dela några av prisökningarna med våra partners. Vi kan inte absorbera dem alla själva. Världen är galen nu”, säger Eric Zhu, som är internationell chef på ett företag som tillverkar gaffeltruckar i Kina till The Economist.

Åldrande befolkning orosmoment på lång sikt

Tidningen varnar för att inflationen i Kina kan bli ytterligare en faktor som driver på den globala inflationen när världen börjar öppna upp efter coronapandemin. Men kanske är det mer på längre sikt vi bör oroa oss över Kina och inflation:

ANNONS
ANNONS

”På längre sikt tror vissa analytiker att Kinas åldrande befolkning kommer att förvandla den till en inflationskraft. I början av 2000-talet hjälpte Kinas låga löner att göra konsumentvaror billiga runt om i världen. Det antyder att minskande arbetskraftsutbud och stigande löner borde ha motsatt effekt”, skriver The Economist.

Läs mer: Här ska du vara när en inflation kommer