Dagens PS

Nya chockhöjningar väntar oljemarknaden

Det familjeägda tankrederiet Stena Bulk har känt av krigets effekter. (Bild:TT)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 31 maj 2022Publicerad: 31 maj 2022

Sedan det igår blev klart att EU inför sanktioner mot rysk olja är beslutsamheten stor, samtidigt som nya chockhöjningar på bland annat frakt är att vänta på oljemarknaden. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att man under gårdagens EU-toppmöte i Bryssel faktiskt fattade ett beslut kring oljesanktioner och nu sätter hårt mot hårt mot Ryssland mottogs av många med lättnad, eftersom det visar på krafttag och beslutsamhet.

Något som också märktes på de trötta men nöjda regeringscheferna efteråt. Däribland Sveriges Statminister Magdalena Andersson som välkomnade beslutet.

“Det här är väldigt viktigt för att minska Putins möjligheter att föra sitt brutala och olagliga krig i Ukraina. Alla ser behovet av att vidta ytterligare åtgärder för att få honom att inse att han ska sluta”, sade hon under en pressträff efter mötet, rapporterar Sveriges Television.

Drabbar oljemarknaden

Trots att få skulle säga emot statsministern eller någon av de andra delegaterna inom EU är det nu många som oroar sig vad ett så här drastiskt beslut ska ha för effekt på prisutvecklingen på olja och frakt.

En av dem är Erik Hånell, vd för Sveriges största tankrederi Stena Bulk, som i en intervju med Dagens Industri menar att krigen i Ukraina redan bildat ringar på vattnet inom oljefraktmarknaden, med ändrade fraktmönster och stigande fraktpriser på bland annat oljeprodukter som resultat.

Som vd i det familjeägda företaget Stena Bulk påverkades Hånell i likhet med många andra rederier ganska omedelbart av kriget, när priser på såväl olja som frakt sköt i höjden, som ett resultat av att man slutade handla med Ryssland.

”Tidvis har det varit helt extrema prisnivåer där produkttankfartyg kunnat få upp till 200 000 dollar om dagen. Det är mångdubbelt normala nivåer”, säger Hånell till Dagens Industri. 

ANNONS

Rysk olja inte ett alternativ

Exakt vilka effekter som nu är att vänta är svåra att förutspå, även om Hånell gissar att trenden med stigande priser med största säkerhet kommer att fortsätta gäcka marknaden. Om än kortsiktigt.

Några planer på att handla med rysk olja tycks dock inte vara ett alternativ för vare sig Hånell eller andra svenska rederier. Med det sagt finns det i dagsläget ett antal länder som har svårare att vara lika principfasta, vilket statsminister Magdalena mottog en fråga om under pressträffen.

“Olika länder är i olika position och för en del länder som har pipelines med olja från Ryssland så går det inte att över en natt ställa om till annan olja, särskilt inte om man inte har möjlighet till sjötransporter. Så det är viktigt att ta hänsyn till att olika länder är i olika positioner”, blev enligt SVT svaret på den frågan.

Läs även: Holland och Danmark utan rysk naturgas

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS