Dagens PS

Lågt vatten gör frakten dubbelt så dyr

lågt vatten
Delar av floden Rhen har torkat ut flera år i rad. Bild från 2022. (Foto: Michael Probst/AP/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 04 aug. 2023Publicerad: 04 aug. 2023

Floden Rhen sjönk förra veckan till sin lägsta vattennivå i år. Problemen med lågt vatten har funnits i flera år och hotar sjöfarten. På två månader fördubblades fraktkostnaderna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dagens PS skrev nyligen om hur problem med vattennivåerna i de tyska floderna förvärras.

I förra veckan sjönk Rhen vid Kaub, 50 mil väster om Frankfurt, till sin lägsta nivå i år.

Det här drabbar inte minst de företag som använder floden som transportled.

Kostnaden för att transportera ett metriskt ton diesel på Rhen till Karlsruhe fördubblades mellan mitten av maj och mitten av juli, enligt Deutsche Bank.

Problem i kedjan

Omdesignade fartyg och prediktiv programvara är nu några av de sätt man nu försöker lösa problemen i leverantörskedjan, skriver CNBC.

Sjunkande vattennivåer minskar fartygens kapacitet och kostnaden per enhet stiger.

“Sjöfartsvolymerna på Rhen har varit mer eller mindre konstanta de senaste 20 åren”, säger Tim Beckhoff på McKinsey.

ANNONS

”Men sedan 2021 ser vi dem minska år för år. Det är en trend, och förmodligen en trend som kommer att fortsätta”, säger han till CNBC.

ANNONS

Senaste nytt

Bara 25 procent

De låga vattennivåerna har gjort att vissa fartyg bara kunnat utnyttja en fjärdedel av sin lastkapacitet.

Att byta till andra transportsätt är ett alternativ, men ett dyrt sådant.

En stor Rhen-pråm kan bära omkring 2 700 ton gods och det skulle krävas cirka 110 stora lastbilar för att transportera samma last på väg.

”Hela ekonomier beroende”

“Hela ekonomier är beroende av detta relativt billiga transportsätt,” säger Tim Beckhoff hos McKinsey.

Marc Schattenberg, ekonom hos Deutsche Bank, säger att transportindustrin sannolikt kommer att skakas om rejält när de långsiktiga konsekvenserna av lågvattennivåerna bir tydliga.

ANNONS

Ger miljöeffekter

Vid sidan av anpassade fartyg och investeringar i teknik föreslås några andra lösningar.

”Det diskuteras också om att bygga ut och muddra kanaler och floder. Men detta är dyrt och kan ha skadliga negativa effekter på miljön, påpekar Schattenberg.

Läs även: Lågt vatten i Rhen hotar tysk industri (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS