Dagens PS

Expert: Pendelförseningarna kostar samhället hundratals miljoner

Pendelförseningarna
En gammal försening. SL stängde pendeltågsstationerna Stockholm Central och Odenplan för att rulltrapporna inte är säkra. foto: Hossein Salmanzadeh / TT
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 17 apr. 2023Publicerad: 17 apr. 2023

Pendelförseningarna har tiotubblats. De kostade samhället 240 miljoner bara i mars, då varannat tåg var inställt. Det är mer än alla förseningar kostade under ett helt år i vanliga fall.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Samhällskostnaderna till följd av pendelförseningarna slår rekord. Nästan varannan pendeltågsavgång, 44 procent, ställdes in i mars.

Det rapporterade Dagens Nyheter på måndagen.

Professorn har ordet

Bo-Lennart Nelldal är professor emeritus vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. Han blir nu intervjuad i DN om samhällskostnaderna som förseningarna leder till.

Han har kommit fram till att prislappen landade på 240 miljoner – bara i mars månad.

Det är mer än exempelvis alla förseningar i pendeltrafiken kostade samhället under hela 2019.

“Det är rekord”, säger Bo-Lennart Nelldal till DN.

ANNONS

Senaste nytt

Pendelförseningarna tilltar

ANNONS

Kostnaderna började skena redan i december. Efter några månaders förbättringar kom problemen tillbaka i början på mars.

Detta eftersom pendeltågskonflikten med personalen om avvecklingen av tågvärdarna ledde till personalbrist. Konflikten har nu lett till vilda strejker, från måndagen.

Att räkna på samhällskostnader av tågförseningar är vanskligt, menar professorn. Men varje timme som de tusentals, eller hundratusentals passagerarna inte kommer till jobbet är ökade utgifter på miljontals kronor som måste betalas av någon. Och blir problemen systematiska och utdragna kan det bli tal om miljardbelopp.

Samhällskostnader

Enbart för mars månad landar samhällskostnaden på 240 miljoner, enligt Nelldals beräkning.

Metoden är hämtad från Trafikverkets kalkyler. En avgörande faktor i beräkningsmodellen är resenärernas förlorade tid.

“Tid är ju pengar brukar man säga. När man exempelvis ska bygga en ny järnväg så måste man ha ett mått på vad det är värt. Då brukar man räkna på restidsvinster”, säger Nelldal till DN.

Läs mer om pendelförseningarna:

ANNONS

Annonserar en ökänd sekt i Stockholms kollektivtrafik?

“Slakt av folk” i tågtrafiken

Vild strejk i tågtrafiken: “Kan sluta illa”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS