Dagens PS

Kronfallet oroar vd:n "En utmaning"

"Vi är fortsatt mycket ödmjuka inför den tid vi har framför oss och det är för tidigt att dra slutsatser om vilken påverkan covid-19 kommer att få på vårt resultat framöver", säger Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå. (Foto: TT)
"Vi är fortsatt mycket ödmjuka inför den tid vi har framför oss och det är för tidigt att dra slutsatser om vilken påverkan covid-19 kommer att få på vårt resultat framöver", säger Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 14 mars 2019Publicerad: 14 mars 2019

I går backade aktien runt 10 procent på Stockholmsbörsen på bolagets rapport.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Clas Ohlsons aktie fick ta stryk sedan företaget meddelat att vinstprognosen för innevarande år sänks, och samtidigt infriades inte det egna målet i försäljningen.

Lotta Lyrå är vd på Clas Ohlson och hon menar att den svaga kronan påverkar affärerna negativt.

“Det är klart att det är en utmaning. Det betyder att det blir dyrare för oss att köpa in varor från andra länder”, säger Lotta Lyrå till SvD Näringsliv, som konstaterar att kronan tappat omkring 30 procent mot euron och 50 procent mot dollarn det senaste året, och dollarn har å sin sida fallit med 20 procent.

För Clas Ohlson innebär det ökade kostnader då de flesta varor är prissatta i dollar.

“Vi köper ju väldigt mycket i dollar så det är klart att kronan spelar en stor roll ekonomiskt”, säger Lotta Lyrå till tidningen och förklarar att i den bästa av världar så skulle hon önska att kronan ryckte upp sig.

Hon förklarar i artikeln att det är svårt att höja priserna i butik. Hon tror också att näthandeln fortsätter prispressa varorna, och att Riksbanken lyckas få upp inflationen, trots den rekordlåga räntan, tvivlar hon på.

Clas Ohlson står alltjämt fast vid att dubbla företagets vinstmarginal de kommande fem åren. Däremot kommer alla butiker utanför Norden att stängas och i veckan fick 80 medarbetare besked om att de varslas om uppsägning.

Lotta Lyrå säger till SvD att man är tvunget att agera i den hårdnande konkurrensen med digitaliseringen för att motverka att marginalerna krymper.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS