Dagens PS

Krisen i Röda havet stoppar Tesla

Tesla Röda Havet
Houthi-attacker på Röda havet tvingar nu Tesla att ställa in produktionen i två veckor. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 12 jan. 2024Publicerad: 12 jan. 2024

Attackerna i Röda havet får nu ytterligare en konsekvens och den stavas Tesla, vars produktion i Berlin nu påverkas starkt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Krisen i Röda havet får nu allt mer långtgående konsekvenser.

Bakgrunden är de Iran-stödda Houthi-grupper som attackerar fartyg på Röda havet. Många företag använder Röda havet för transporter av väsentliga delar och enheter och ser nu problemen växa.

Dyrare och längre

Attackerna har tvingat några av världens främsta rederier att undvika Suezkanalen, som är den snabbaste sjövägen, och istället använda längre, dyrare rutter runt Godahoppsudden.

Till dem hör jättar som Maersk och Hapag-Lloyd. Danska Maersk sade nyligen att de väntar sig att omläggningen kommer att gälla under överskådlig framtid.

Den extra rutten lägger ungefär tio dagar till en resa från Asien till norra Europa och beräknas kosta cirka 1 miljon dollar i extra bränsle.

ANNONS

Senaste nytt

Har varnat

Bolag som Geely och Ikea är två koncerner som tidigare varnat för kraftigt försenade leveranser.

ANNONS

Nu sällar sig Tesla till de som tvingas till förändringar på grund av attackerna.

Elbilsjätten blir därmed först med att avslöja ett avbrott i sin produktion i Berlin på grund av situationen kring Röda havet.

Produktionen stängs den 29 januari till och väntas vara till den 11 februari.

”Lucka i leveranserna”

“De väpnade konflikterna i Röda havet och de tillhörande förändringarna av transportvägar mellan Europa och Asien via Godahoppsudden påverkar också produktionen i Gruenheide”, säger Tesla i ett uttalande.

“De betydligt längre transporttiderna skapar en lucka i leveranskedjorna”.

Fler drabbas

Analytiker väntar sig nu att även andra biltillverkare kan komma att drabbas på motsvarande sätt.

ANNONS

“Att förlita sig på så många nyckelkomponenter från Asien, och specifikt Kina, har varit en potentiell svag punkt i alla biltillverkares försörjningskedja”, säger Sam Fiorani, vice vd för Autoforecast Solutions, till Reuters.

”Tesla förlitar sig starkt på Kina för batterikomponenter, som måste transporteras till Europa genom Röda havet, vilket gör produktionen konstant i riskzonen”, påpekar Fiorani.

“Men ingen kan tro att de är ensamma, de är bara de första som speglar problemet”.

Läs även:

Oljepriserna rusar på attack mot Jemen Dagens PS

Maersk: Läget i Röda havet hotar globala ekonomin Dagens PS

USA-ledd insatsstyrka ska skydda Röda havet från attacker (dagensps.se)

Dansk fraktjätte fortsätter undvika Röda havet (dagensps.se)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS