Hygienbolaget Essity håller på att lämna den ryska marknaden och gör en nedskrivning av sina tillgångar i Ryssland på 1,4 miljarder. En effekt av det kan bli dyrare toapapper, varnar bolaget.

ANNONS

“Vi har genomfört betydande prishöjningar och ytterligare höjningar kommer att genomföras under kommande kvartal. I tillägg till detta har vi förhandlat om prishöjningar med kunder i Europa för att kompensera för den drastiska ökningen av energikostnaderna”, skriver vd:n Magnus Groth i bolagets kvartalsrapport.

Essity har påbörjat arbetet för att lämna den ryska marknaden. Företaget gör nu en nedskrivning av bolagets tillgångar i Ryssland på cirka 1,4 miljarder.

”Essitys nettoomsättning i Ryssland 2021 uppgick till cirka 2,8 miljarder SEK, motsvarande cirka 2 procent av koncernens totala nettoomsättning 2021”, skriver Magnus Groth.

Essitys nettoomsättning landade på 34 301 miljoner kronor vilket var en ökning från 27 528 miljoner under samma kvartal 2021 och över analytikernas prognos på 32 278 miljoner.

Bolagets justerade ebita-resultat uppgick till 2 826 miljoner kronor under det första kvartalet 2022, där analytikernas estimat i snitt låg på 2 333 miljoner enligt Infronts sammanställning, rapporterar Dagens industri.

ANNONS
ANNONS

Essitys aktie stiger rejält på kvartalsrapporten, vid 9.30-tiden var den upp 11,8 procent.

Läs även: Nu kan du torka dig fossilfritt [Dagens PS]