Nej, det är naturligtvis inte deras ”cup of tea”. Men förhoppningsvis ska det bli deras kaffekopp. Nu satsar Löfbergs i Storbritannien.

ANNONS

Löfberg har skrivit avtal med Tesco, Storbritanniens största dagligvarukedja. Nu hamnar det värmländska rosteriets kaffe på de brittiska butikshyllorna.

”Storbritannien är en stor och viktig marknad där kaffekonsumtion fortfarande ökar. Därför är den här affären extra viktig för oss och vår fortsatta tillväxt”, säger Anders Fredriksson, vd och koncernchef på Löfbergs, i en pressrelease.

Hälften på export

Löfbergs har visserligen varit verksamt i Karlstad sedan 1906 men det är först sedan 1993 man satsat på export. I dag säljs hälften av det kaffe företaget producerar utanför Sverige.

”Exportframgångarna är viktiga för oss, och möjliggör fortsatta investeringar i Karlstad där vi rostar vårt kaffe”, säger Anders Fredriksson.

Britterna är som alla vet inbitna tedrickare men petar ändå i sig 98 miljoner koppar kaffe per dag.
Även om det låter imponerande är det ändå bara 1,5 kopp per person och därmed bara hälften så mycket som den svenska konsumtionen per capita.

Mest snabbkaffe

Kaffeindustrin bidrar med 9,1 miljarder pund – ungefär 113 miljarder svenska kronor just nu – till landets BNP, men 80 procent av hushållen köper snabbkaffe, inte minst de brittiska pensionärerna.

ANNONS
ANNONS

Enligt British Coffee Association ökar nu intresset för och försäljningen av malet kaffe kraftigt och hoppfullt nog för exempelvis Löfbergs sker det framförallt hos dem mellan 16 och 34 år.

Läs även: Löfbergs expanderar – 200 miljoner till nytt rosteri [Dagens PS]