Dagens PS

Efter nazistkopplingarna: De överger X

X Twitter
Elon Musks plattform X, förde detta Twitter brottas med anklagelser kring nazism. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 17 aug. 2023Publicerad: 17 aug. 2023

Minst två varumärken slutar annonsera på X, före detta Twitter, sedan deras annonser visats bredvid pronazistiskt innehåll.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den ideella mediabevakaren Media Matters for America publicerade under onsdagen en rapport som visar att annonser för en mängd vanliga varumärken visats på ett konto hos plattformen X som delar innehåll som hyllar Hitler och nazismen.

Rapporten kommer mindre än en vecka efter att plattformens vd Linda Yaccarino offentligt sagt att företaget tar ansvar för annonsörernas varumärkessäkerhet.

Nu säger minst två företag att de kommer att avbryta all annonsering med bolaget.

Länkade till nazism

Det är annonser för varumärken som Adobe, Gilead Sciences, University of Marylands fotbollslag, New York University Langone Hospital och NCTA, The Internet and Television Association, som länkats till det pronazistiska kontot.

Talespersoner för NCTA och läkemedelsföretaget Gilead säger att de omedelbart pausar all annonsering på X, skriver CNN.

“Vi tar en ansvarsfull placering av NCTA:s annonser på största allvar och är oroade över att vårt inlägg om framtiden för bredbandsteknik dyker upp bredvid detta mycket störande innehåll,” säger NCTA:s talesperson Brian Dietz.

ANNONS

Senaste nytt

Avbryter direkt

ANNONS

“Varumärkessäkerhet är högsta prioritet för NCTA, vilket innebär att vi avbryter all annonsering på Twitter/X under överskådlig framtid och kraftigt begränsar vår närvaro i övrigt på plattformen,” säger Dietz.

En talesperson för Gilead meddelar att företaget kommer att pausa sina annonsutgifter medan X undersöker ärendet.

X intäkter halverade

Det skapar givetvis problem för X i ett läge där man söker locka tillbaka annonsörer till plattformen.

Många lämnade i kölvattnet av Elon Musks köp av X/Twitter och Musk erkände förra månaden att man fortfarande ser en halvering av sina kärnintäkter från reklam.

X hävdade under förra veckan att man infört ytterligare kontroller för varumärkessäkerhet för annonsörer, inklusive möjligheten att undvika att deras annonser visas bredvid “riktad hatretorik, sexuellt innehåll, smutskastning, överdrivna svordomar, obsceniteter, spam, droger.”

Lång väg för X

Förutom mänskliga granskare sade man att automatiserad programvara bestämmer var och hur annonser placeras.

ANNONS

“Dina annonser kommer bara att visas bredvid innehåll som är lämpligt för dig”, sade vd Linda Yaccarino under en intervju förra veckan.

Onsdagens rapport och annonsörernas avhopp visar att X har en lång väg kvar att vandra innan de kan leva upp till det.

Relaterade artiklar:

Twitters pengaflöde rasar – annonserna avtar kraftigt – Dagens PS

Zuckerberg-succé – snart i kapp Twitter? – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS