Saab och Boeing har nyligen lanserat det första resultatet av sitt långsiktiga skolflygssamarbete T-7 som initialt värderas till 90 miljarder kronor. Nu hoppas Saabs vd på beställningar från bland annat Sverige.

ANNONS

2013 inleddes Saabs och Boeings samarbete då de inledde utvecklingen av skolflygplanet T-7. Ett par år senare vann de båda bolagen gemensamt en storskalig och strategiskt viktig upphandling i USA som omfattade flera hundra flygplan.

I torsdags genomförde Saab och Boeing en flygplansvisning i USA. Då visade de upp en provserie bestående av fem flygplan. Enligt Michael Johansson, vd på Saab, är provflygningen en betydande milstolpe för Saab och Boeings samarbete.

Redo för serieproduktion

Enligt en artikel i Dagens industri hoppas han nu även på svenska flygplansbeställningar. Flygplanets bakkropp har hittills tillverkats vid Saab i Linköping, men framöver ska den konstrueras i bolagets nya fabrik i West Lafayette i Indiana. Nu gör sig Saab och Boeing redo för serieproduktion, vilket kommer att underlättas av de avancerade datorstödda tillverkningsmetoder som används.

De innebär att flygplanskomponenterna, som dels tillverkas av Saab, dels av Boeing, inte längre kräver någon injustering eftersom de passar ihop direkt.

Ännu inga svenska beställningar

Ett skäl till att Michael Johansson hoppas på svenska beställningar av T-7 plan framöver är det faktum att Sverige håller på att fasa ut sina nuvarande skolflygplan Saab 105 (”SK60”) som började användas 1967. Försvarsmakten har dock ännu inte gjort några konkreta beställningar av T-7 flygplan.

ANNONS
ANNONS

Läs också: Boeing hårt drabbat av kriget i Ukraina [Dagens PS]