Dagens PS

KO stämmer Arla – klimatreklam kan ha varit felaktig

Ko Arla
Konsumentombudsmannen stämmer Arla. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 11 nov. 2021Publicerad: 11 nov. 2021

Konsumentombudsmannen, KO, drar mejerijätten Arla till domstol. Detta då företaget påstått att mjölk har netto noll klimatavtryck.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Produktion av mejeriprodukter är belastande för miljön och förändrar klimatet genom utsläpp av växthusgaser, såsom koldioxid, metan och lustgas. Arla har köpt växthusgaskrediter från klimatkompenserande åtgärder och menar därför att deras mjölk har netto noll klimatavtryck.

Det köper dock inte Konsumentombudsmannen. Att påstå att mjölken har netto noll klimatavtryck ger konsumenterna fel bild av produktens påverkan, skriver ombudsmannen i ett pressmeddelande. 

“Men det är ofta svårt för vanliga konsumenter att förstå hur pass bra en produkt är, eller i vilket fall hur pass mindre skadlig den är, för klimatet. KO anser inte att Arla lyckas visa att produktion av mjölk inte har en påverkan på klimatet”, säger Ida Nyström, processråd hos Konsumentombudsmannen.

“KO tycker förstås att det är bra om företag kan minska sin klimatpåverkan. Men det är viktigt att konsumenterna får tydlig och korrekt information att basera sina val på. Otydliga miljöpåståenden räddar inte klimatet”, säger Ida Nyström.

Patent- och marknadsdomstolen får nu avgöra om Arla varit tillräckligt tydliga i sin reklam om vilka åtgärder företaget gjort, och om åtgärderna håller vad de lovar, skriver KO i sitt pressmeddelande.

Läs även: Oatly får konkurrens av Arla – havremjölk i Sverige

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS