Få modehus har ett lika distinkt varumärke som Burberry. Efter en tung period har några drastiska beslut gett effekt på försäljningen.
Klassiska lyxmärket gick på knäna – sedan vände det


Mest läst i kategorin
Burberry är ett klassiskt märke i modebranschen, men det har haft flera svaga år.
Nu kan ökenvandringen vara över.
Den senaste rapporten visar att Burberry vände rörelseresultatet från en kraftig förlust till ett mindre överskott, skriver Moneyweek.
Backar från tidigare beslut
Den nye vd:n Joshua Schulman framstår som en central förklaring till den förbättrade utvecklingen.
Han har valt att backa från den tidigare ledningens strategi att driva upp prisnivåerna kraftigt inom lädervaror, en satsning som länge tyngt försäljningen.

I stället återställs fokus på modehusets klassiska kärnprodukter, framför allt ytterplagg och accessoarer som länge varit Burberrys starkaste varumärke.
Detta kompletteras med en förstärkt marknadsföring som betonar den brittiska identiteten.
Senaste nytt
Går bättre även i Kina
Aktien har stigit kraftigt sedan årsskiftet, vilket speglar marknadens försiktigt positiva syn på den nya riktningen.
Ett annat ljusglimt kommer från Kina, där försäljningen åter ökade efter en längre period av nedgångar.
Den senaste kvartalssiffran pekar på att ett yngre kundsegment återvänt och söker internationella varumärken med tydlig profil.
Aktien följer inte riktigt med
Även andra aktörer inom lyxsektorn rapporterar förbättrad efterfrågan i landet, vilket antyder att nedgången på en av branschens viktigaste marknader kan vara på väg att plana ut.
Trots flera uppmuntrande signaler är läget långt ifrån stabilt. Bolaget redovisar fortfarande rörelseförlust och utdelningen är fortsatt pausad, vilket ses som tydliga markeringar om att helheten ännu inte är på plats.
Dessutom reagerade aktien nedåt efter rapporten, vilket visar att investerare vill se mer uthållig tillväxt innan de fullt ut köper det nya strategiska narrativet.
Har haft några dyra engångsposter
Bedömare pekar också på en hög värdering och kvarstående frågetecken kring hur försäljningen i USA kan påverkas av handelsrelaterade risker.
“Vi hade en stor omstrukturering under sommaren, och ja, vi står inför några relativt stora, exceptionella poster relaterade till dem i år. Men när vi går in i nästa år kan jag definitivt se en värld där vi levererar stark vinst och bra fritt kassaflöde”, säger finanschefen Kate Ferry, enligt The Guardian.
Läs mer: Ingenjörer i skottgluggen – sägs upp från Amazon. Realtid

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












