Kinesiska myndigheter är bekymrade över barns spelande. Nu kommer staten att begränsa barns aktivitet på onlinespel till max tre timmar per vecka.

ANNONS

Barn och unga under 18 kommer bara att tillåtas tre timmars spelande per vecka, i ett försök från den kinesiska staten att hindra ett utbrett dataspelsberoende i landet, skriver CNBC. Mer exakt kommer personer under 18 år få spela en timma mellan klockan åtta och nio på kvällen under helgerna.

2019 fick minderåriga lov att spela en och en halv timma om dagen.

Det var i måndags som de nya reglerna offentliggjordes, med motiveringen att skydda barns fysiska och psykiska hälsa.

Nu arbetar spelfirmorna med att utveckla metoder för att gå statens önskemål till mötes.

Förbudet kommer efter ett år med många nya regleringar på techmarknaden. Den kinesiska dataspelsfirman Tencent säger att man kommer att implementera reglerna. Redan i juli introducerade företaget en funktion som avkräver ansiktsigenkänning från kunderna, för att bevisa att de är vuxna.

Tencent har sagt att man väntar sig fler regleringar nu i augusti, men företaget har också sagt sig vara redo att möta den utmaningen.

Den kinesiska staten har länge varit bekymrade över barns dataspelande. Spelkonsoler var förbjudna fram till 2014. Sedan ett par år tillbaka finns begränsningar också vad gäller online-spel.

Negativa reaktioner

En del investerare har reagerat negativt på de många nya regleringarna gentemot techföretag. Men den nya regeln kommer antagligen inte att slå så hårt, tror de bedömare som specialiserat sig på marknaden.

ANNONS
ANNONS

“Det finns över 110 miljoner minderåriga som spelar i Kina idag, och vi väntar oss att de nya begränsningarna leder till en minskning av antalet spelare och att personer under 18 år kommer att lägga ner mindre tid och pengar på spelande, säger Daniel Ahmad, analytiker på Niko Partners.

“Men vi väntar oss inte att minskningen leder till något signifikant tapp för spelproducenterna eftersom begränsningar i tid redan har funnits på plats i två år. Så vi tror att det får en begränsad påverkan på branschens allmänna tillväxt eftersom minderåriga redan spelade ganska lite.”

Läs också

Kinas regleringar av techmarknaden – tre varningstecken
Tuffare tider för Apple