Dagens PS

JPMorgon hissar 60/40-portföljen

JPMorgan
JPMorgan lyfter fram 60/40-portföljen som en vinnande strategi för placerare, men får mothugg. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 19 okt. 2023Publicerad: 19 okt. 2023

Investeringsstrategin 60/40 är inte död, tvärt om – den är i allra högsta grad levande, anser JPMorgans proffs. Men långtifrån alla håller med om det.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Wall Street-bankens asset management-enhet, det vill säga strategiska tillgångsförvaltningsavdelning, lyfter fram 60/40-portföljen som ett vinnande koncept, skriver Bloomberg.

Investeringsstrategin går ut på att placera 60 procent av tillgångarna i aktier och 40 procent i statsobligationer.

Den som följer det rådet kommer enligt JPMorgans experter att spöa kontanter med 4,1 procent på årsbasis tio år framöver.

Omtvistad strategi, särskilt i dessa tider

På samma sätt kommer strategin att överträffa inflationen med 4,5 procent årligen det kommande decenniet, framgår det i en rapport från bankjättens penningförvaltare, enligt Bloomberg som konstaterar att just den här strategin, 60/40, varit föremål för en skur av kritik på senare tid.

Nyhetsbyråns egen 60/40-portfölj har exempelvis sjunkit med cirka 4 procent sedan juli i år i spåren av turbulensen kring statsobligationer, som utlöst ståra försäljningar i både aktier och statsobligationer.

Placeringshorisonten viktigast

Många investerare söker sig till eller letar åtminstone efter mer säkra tillgångar, framgår det.

JPMorgans kunder undrar också i hög grad varför de ska överge kontanter, samtidigt som investeringsbanken då lämnar utrymme för alternativa lösningar i sin 60/40-portfölj.

ANNONS

När allt kommer omkring tillstår dock David Kelly, global marknadsstrateg på JPMorgan Asset Management, att tidshorisonten väger tungt när deras kunder ska allokera sina investeringar, konstaterar Bloomberg.

Läs även: Här är de som tjänar på inflationen Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS