Skidåkaren Jon Olssons väskbolag Douchebags har blivit till något av en växande guldgruva, skriver Dagens Industri.

ANNONS

Skidåkaren Jon Olsson Delér har inte bara en miljon följare på Instagram respektive 1,5 miljoner följare på Youtube.

Han har också engagerat sig i flera bolagssatsningar, som andrahandssajten Yaytrade, klädmärket C’est Normal och det norska väskmärket Db.

Db lanserades 2012 med Jon Olsson Delér som medgrundare och ansikte utåt under namnet Douchebags.

Ordet brukar på engelska användas som en förolämpning, och syftar rakt översatt på ett redskap för rengöring av intima kroppsdelar.

Under året har omsättningen i Douchebags moderkoncern – med ytterligare två dotterbolag – ökat med 166 miljoner norska kronor, eller 23 procent. Där med 23 procent till 166 miljoner norska kronor.

Bolaget har framför allt varit populärt bland skidåkare och snowboardåkare, men satsar nu på att nå kunder inom andra segment. Framöver ligger fokus fortsatt på tillväxt.

”Du kan förvänta dig nya produktinnovationer och en accelererad närvaro för varumärket globalt”, säger Douchebags vd Truls Brataas.

ANNONS
ANNONS

Jon Olsson Delér står, via sitt Cypern-registrerade bolag, som fjärde största ägare i Db, vilket gör att han som influerare slår exempelvis Isabella Löwengrip och Therése Lindgrens skönhetsmärken, där de är medgrundare.

Även Jon Olssons andra bolagsengagemang, Yaytrade, har växt starkt sedan starten, och noterades i mars på First North. Närvaron på börsen har dock inte varit någon succé hittills.

Läs också:

Zlatan gör bokslut – och det är succé
”Sportswashing”: Företag tvättar varumärket med fotbolls-EM