Dagens PS

Grönt stål beroende av långa malmtransporter

Grönt stål
Sveriges kommande fabrik som ska producera grönt stål är beroende av långa transporter från andra sidan Atlanten. (Bild: Canva)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 20 okt. 2024Publicerad: 20 okt. 2024

En av industrins stora klimatsatsningar är beroende av långa transporter från Brasilien och Canada. Är satsningen på grönt stål bara green washing?

ANNONS

Mest läst i kategorin

I Sverige pågår stora industriella satsningar på produktionen av så kallat grönt stål. Stål som ska medföra kraftigt reducerade utsläpp av koldioxid. Men när Stegra (fd H2 Green Steel som nyligen bytt namn) drar igång produktionen kommer man att vara helt beroende av malmimport från Brasilien och Canada.

“Ser man till helheten så kommer malmtransporterna proportionellt att stå för en väldigt liten del av vårt totala koldioxidavtryck”, säger stålverkets vd Markus Mannström till Dagens Nyheter.

Hur grönt är egentligen stålet, om produktionen bygger på importer från andra sidan atlanten?

Produktionen av grönt stål kompenserar för transport

Orsaken till de långa transporterna är att produktionen i fråga bygger på att man använder järnmalm med särskilt höga järnhalter, men Stegra lyckades inte få till ett avtal med svenska LKAB och har därför vänt sig till utlandet.

Avtalen täcker behoven för fabriken under två till tre år, därefter är planen att hitta en leverantör på närmre håll.

Den minskning av klimatavtrycket som en koldioxidsnål tillverkning av stål utgör är betydligt viktigare än de utsläpp transporterna av järnmalm ger upphov till menar Mannström från Stegra.

ANNONS

Senaste nytt

Kris för grönt bolag

Northvolts kris är byggt upp en bild av att den gröna omställningen är på väg att klappa ihop totalt, men Stegra har en helt annan bild av situationen.

ANNONS

Inte minst för att de två bolagen är på helt olika marknader, men också för att den inbromsade elektrifieringen av bilmarknaden är en möjlighet för Stegra.

“Om bilindustrin vill minska sitt fotavtryck generellt och inte kan göra det fullt ut med eldrivna bilar så är den näst största delen chassit, där stålet kommer in”, påpekar Mannström.

Persson positiv till grönt stål

Här om dagen höjde fd statsministern Göran Persson ett varningens finger till den som tvivlar på den gröna omställningen. Han sa att satsningar på grönt stål och batterier är precis den typen av investeringar som svensk industri behöver för att behålla sin konkurrenskraft.

“Jag tycker nog att vi är lite sorglösa ibland, när vi så att säga bara skakar av oss Northvolts problem exempelvis, när vi ändå inser att det betyder att det nästan bara är kineserna som är kvar. Vill vi ha det så?”

Läs även: Här är prislappen för fortsatt grön omställning. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]