Dagens PS

Finansmäklare i blåsväder – betalade influencers för att ljuga

En amerikansk nätmäklare anlitade influencers för att vilseleda.
M1 Finance hyrde in en armé av influencers för att påverka investerare med vilseledande råd. Dock inte dessa som vi ser ryggen på här. (Foto: Lise Åserud/NTB-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 20 mars 2024Publicerad: 20 mars 2024

En finansmäklarapp hyrde in en armé av influencers för att vilseleda investerare. Satsningen slutade dock inte enligt plan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Finra är en amerikansk statligt stödd organisation som, övervakad av SEC, arbetar med att reglera publika mäklarfirmors agerande.

Nu har man slagit till mot mäklarappen M1 Finance.

Det är första gången Finra går till aktiv aktion mot ett företag för dess sätt att arbeta med påverkan på sociala medier och aktionen mot M1 Finance tros få en tydligt effekt som prejudikat.

”Särskilt kritiskt”

“Eftersom investerare i allt högre grad använder sociala medier för att informera sina ekonomiska beslut, är Finras regler för kommunikation med allmänheten särskilt kritiska”, skriver Finras vice vd och tillsynschef Bill St. Louis i ett pressmeddelande.

“Finra kommer att fortsätta att överväga om företag använder praxis och upprätthåller övervakningssystem som är rimligt utformade för att hantera riskerna relaterade till program för påverkan på sociala medier”.

ANNONS

Senaste nytt

Vilseledande

Det handlar i det här fallet om vilseledande investeringsråd på sociala medier.

ANNONS

Mäklarappen M1 Finance hyrde in 1 700 influencers med uppgift att få sociala medier att fyllas av de råd mäklaren ville få ut.

Dessutom ville M1 Finance att influerarna skulle publicera innehåll som gjorde reklam för företagets mäklarkonton.

Det var effektivt, enligt Finra. Från januari 2020 till april 2023 registrerade M1 Finance nästan 40 000 nya konton.

Betalt för varje kund

Varje influencer fick ett fast belopp för varje ny kund som registrerade sig hos mäklaren.

Finra påpekar att M1 Finance varken granskade eller godkände innehållet dess betalda influencers publicerade.

Det gjorde att vissa influencers, i ivern att tjäna pengar, publicerade helt felaktiga påståenden om M1 Finances villkor.

Dyrt till slut

ANNONS

Det slutade emellertid dyrt för M1 Finance.

Influencer-satsningen landade i böter på motsvarande 8,9 miljoner kronor.

Sociala medier har blivit enormt populärt i finansiell rådgivning, konstaterar Fortune.

En studie från 2023 visar att nästan 80 procent av millennials och senare generationer får sina finansråd från sociala medier.

Baksidan? En nyligen genomförd studie visar att nästan hälften av alla finansiella råd på Tiktok är vilseledande.

Läs även:

Shoppingberoende uppmanar influencers att shoppa mindre. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS