EV-bolagens galna tillväxtplaner väcker uppmärksamhet. Flera startups inom segmentet har siktet på en försäljning över tio miljarder dollar på bara några år. 

Snabbast hittills bland startups att nå en försäljning på tio miljarder dollar är Google, som tog åtta år på sig att gå från noll till tio miljarder. Uber tog nio år på sig. Facebook och Tesla behövde tio år på sig, och Amazon drygt elva år. Det skriver Wall Street Journal.

Men nu ska rekordet ryka, enligt planer från flera startups inom ”electric vehicle”-sektorn. Lyxbilsföretaget Faraday Future, elbils- och busstillverkaren Arrival Group och biltillverkaren Fisker har alla förutspått att nå en försäljning på tio miljarder dollar inom tre år från lanseringen av försäljning och produktion av sina produkter.

”Enkelt att göra powerpoint”

Ree Automotive som tillverkar komponenter till elektriska fordon, och Archer Aviation, som ska tillverka ett elektriskt helikopterliknande fordon, siktar också på att slå Google, de har släppt planer där försäljningen når tio miljarder inom sju år.

Men inte alla tror på denna kommande massiva försäljningsexplosion bland EV-startups.

”Det är enkelt att göra powerpoint-bilder, det är relativt enkelt att göra ett fåtal prototyper som ser bra ut och kör bra. Det är massproducerande högkvalitativa, pålitliga bilar som är det svåra”, säger Gavin Baker, chefsinvesterare på Atreides Management.

ANNONS
ANNONS

Listas genom SPAC:s

Samtliga uppräknade EV-företag har antingen nyligen gått upp på börsen, eller planerar att göra det inom kort genom sammanslagningar med så kallade SPAC-bolag, Special Purpose Acquisition Company, som är en typ av börsnoterat tomt investmentbolag med syftet att köpa ett onoterat målbolag.

Startups som går publika genom SPAC:s följer andra regler kring prognoser än börsintroduktioner eftersom affärerna officiellt är fusioner, inte IPO:s som granskas hårdare av tillsynsmyndigheter.

Den populära och växande trenden med SPAC:s har dragit till sig intresse från tillsynsmyndigheter som United States Securities and Exchange Commission, och nya regleringar kan komma att presenteras framöver.

Läs mer: Klart: Då kommer första svenska SPAC-bolaget – Dagens PS

Grafik WSJ
Startup-företagens planer för försäljningstillväxt, jämfört med jättebolagen. (Grafik: WALL STREET JOURNAL)