Energikris i Europa är ett faktum och efterfrågan på fossila bränslen skjuter i höjden samtidigt som en marknadsförskjutning växer fram, rapporterar Bloomberg.

ANNONS

Europa kämpar med rekordlåga vattennivåer i floden Rhen på grund av sommarens höga temperaturer och den långa torkan. Den vanliga transportvägen från ARA-områdena (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen) till övriga Europa är för tillfället knappast framkomlig för godstrafik till sjöss.

Norra Europa har varnat för stigande efterfråga på olja och diesel i försök att dra ner på naturgas – ett svar på de ökade prisnivåerna. Målet att bli oberoende av Ryssland är också en av huvudanledningarna.

Transport på stora fraktfartyg billigare

En flotta på fem megafartyg lastade med 3 miljoner dieselfat färdas sakta framåt från norra Asien och Indien mot Europeiska marknaden – en marknad i djup kris. Resan tar omkring en månad och kommer att bli en allt vanligare handelssituation.

”Grossister tar tillfället i akt med de ekonomiska fördelarna att transportera sina laster på dessa större tankfartyg”, berättar Serena Huang, ledande Asienanalytiker hos Vortexa, för Bloomberg. 

Marknadsomställning från gas till diesel och olja

Klimatmålen har fått ge vika för att säkra vinterns energibehov i Europa och oron växer för att rysk gas snart blir ett minne blått. Vad som händer då är det knappast någon som vill tänka på. Alla är överens om att Europa måste göra sig oberoende av Ryssland, men vägen tycks lång.

Omställningen från olja till gas förutspås öka i år. Enligt International Energy Agency – kommer efterfrågan på olja att uppgå till 380 000 fat dagligen. Ökningen kommer att vara högst i Europa och Mellanöstern.

ANNONS
ANNONS

Vad vi kan konstatera är att marknaden snabbt anpassat sig – som svar på rekordhöga prisnivåer på diesel och olja från depåerna i Amsterdam, Antwerpen och Rotterdam. Den aktuella handeln på megafartyg från norra Asien kommer att bestå ett bra tag framöver.

Läs även: Tjugotal fartyg i trafikstockning på floden Rhen [Dagens PS]