Dagens PS

Energi: Krig om tankers driver upp priserna mer

Energi: Krig om tankers driver upp priserna mer
Franska LNG Endeavor lägger till vid Cameron LNG i USA. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 22 aug. 2022Publicerad: 22 aug. 2022

Energi är ett hett ämne, och när världen står inför energikris blir det konkurrens om tankers som kan frakta gas. Bristen på fartyg som kan frakta driver upp energipriserna ännu mer. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Energi är ordet på mångas läppar i dagsläget. LNG, flytande naturgas, är hett eftertraktat, och nu är det krig om de tankers som kan frakta den. Det är inte bara europeiska länder som berörs. Sydkorea och Japan är också med och konkurrerar om fartygen enligt The Wall Street Journal. 

Konkurrens om fartygen

Det finns bara ett visst antal fartyg som kan frakta LNG, och när efterfrågan stiger stiger också priserna för charter av dem. Det betyder förstås att gaspriset blir ännu högre, i både Europa och Asien.

Priset i Europa stiger med 19 procent i dag efter att Ryssland talar om att man stänger en pipeline för underhåll senare i augusti. USA-marknaden följer efter med en ökning på 5,6 procent till det högsta priset sedan 2008, enligt WSJ.

Kinas efterfrågan på energi ökar

Marknaden förväntar sig ännu högre priser i Kina. Där har efterfrågan på energi hållits ned av covid-nedstängningar, men kommer att öka inför vintern.

Rysslands krig mot Ukraina ökar pressen på den globala energimarknaden. Konkurrensen hårdnar, och delar av den marknaden slås sönder genom att anti- och pro-ryska länder får olika priser.

Att LNG och fartyg som kan frakta den flytande gasen är eftertraktade är ingen nyhet. Redan före kriget försöker många länder ställa om från till exempel kol, men kriget har ökat takten i trenden, skriver WSJ.

ANNONS

LNG alternativ till rysk gas

Innan Ryssland inleder sitt anfallskrig mot Ukraina står landet för 40 procent av Europas gasproduktion. Det tar tid att bygga nya pipelines, så LNG är det alternativ som finns på kort sikt. Det är dyrare, och måste fraktas längre sträckor, men finns att tillgå.

“Allt som finns därute kommer att gå åt”, säger Toby Copson, handelschef på Trident LNG i Shanghai till WSJ. “Europa och Asien bjuder över varandra, och driver på marknaden.”

Läs även: Återtåg för olja och kol när världen möter gaskris 

Läs även: Analys: Medier överdriver energikrisen 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS