Just nu är det många analytiker och investerare som talar sig varma om klädjätten H&M:s aktie. Återöppnade butiker, kostnadsbesparingsprogram som börjar bita och ett starkt kassaflöde är några av argumenten.

ANNONS

En återupptagen utdelning bekräftar att H&M är på rätt köl igen. Dessutom har H&M blivit rankad som det miljömässigt bästa klädbolaget. Det drar till sig ESG-investerare.

Triggar fyndköpare

Värderingen är heller inte så utmanande. För några år sedan var vinstmultipeln stadigt parkerad över 20-strecket. Nästa år, enligt konsensusprognoserna, värderas H&M:s aktie till ett P/E-tal på under 15.

Försäljningstillväxten, om än lite pandemidopad, beräknas bli bortåt 15 procent med ett fritt kassaflöde som nästan motsvarar 10 procent av börsvärdet.

Dessutom har kursen fallit med 20 procent på en uppåtgående börs. Det triggar fyndköpare.

Bomullspriserna plus 100 procent

Men en faktor tycks vara bortglömd i analyserna och det är bomullspriserna. H&M viktigaste råvara är just bomull och terminspriset för bomull har fördubblats på ett år (se graf nedan).

ANNONS
ANNONS

 

Och det här är problematiskt för H&M:s aktie. Visserligen drabbas alla klädtillverkare, men H&M har ett annat kundklientel.

Även om H&M försöker röra sig bort från lågprisprofilen så har klädjätten en större andel låginkomsttagare som kunder jämfört med många konkurrenter.

Mer priskänsligt klientel

Det är ett mer priskänsligt klientel. Att skyffla ut ökade bomullspriser till kunderna torde påverka efterfrågan.

ANNONS
ANNONS

H&M har sannolikt en större priselasticitet än exempelvis spanska Inditex eller japanska Fast Retailing.

Till detta kommer andra fördyranden som frakt med mera. Den som ska eller har investerat i H&M gör klokt i att följa bomullspriset.

Läs mer:

Oktober är en slingrig börsmånad – men brukar sluta ganska bra. Dagens PS