H&M täpper med en ny rapport till truten på proffsen. ”Krisen har gjort oss till ett ännu starkare bolag”, skriver vd. H&M-aktien faller dock tungt på börsen.

ANNONS

Klädjätten har under torsdagsmorgonen släppt en rapport i det brutna räkenskapsåret som täpper till truten på proffsen. Analytikerna hade inte räknat med att resultatet skull bli så bra.

I snitt låg förväntan på ett rörelseresultat för andra kvartalet på 3 642 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning, skriver Di.se.

I själva verket blev det 3 852 miljoner kronor.

Medvinden fortsätter efter rapportperioden

Bland annat ökade H&M:s onlineförsäljning under rapportperioden med hela 40 procent, och den totala försäljningen stack i väg med ytterligare 25 procent (1 juni-28 juni) efter andra kvartalets slut, framgår det.

”Tredje kvartalet har börjat bra och vi är nästan tillbaka på nivån jämfört med innan pandemin. Jag är stolt över alla medarbetares engagemang och handlingskraft under denna utmanande period. Krisen har gjort oss till ett ännu starkare bolag”, skriver Helena Helmersson, vd för H&M, i rapporten.

Bolagets resultat efter skatt blev 3 593 miljoner kronor, en extrem ökning jämfört med minusresultatet på 6 482 miljoner kronor under samma tid i fjol.

Analytikerna hade kalkylerat med ett resultat efter skatt på 3 399 miljoner kronor för den nu aktuella rapportperioden, så H&M överraksar även där.

Framöver spår H&M:s styrelse att utsikterna ser ”mycket goda” ut för utdelning ill akieägarna i höst.

ANNONS
ANNONS

Kolla in alla siffrorna i H&M:s rapport här.

Just nu, strax efter klockan 9, stiger Stockholmsbörsen på bred front, dock faller H&M tungt på rapporten. Enligt Di är aktien ned med hela 2,5 procent i skrivande stund.

Läs även: H&M:s ”hemliga klubb” blir nu officiell [Dagens PS] »