Biografkedjan AMC använder sina pengar från ”memeaktie”-rallyt – och köper guldgruva. ”Bisarrt”, säger Alicia Reese, analytiker på Wedbush till Barrons.

ANNONS

AMC Entertainment, som driver biografkedjor, blev under fjolåret indraget en av de hetaste aktierna på USA efter att tidigare på året varit nära konkurs – tillsammans med Gamestop blev företaget en så kallad ”memeaktie” som rusade i pris efter att ha blivit superpopulär på internetforumet Reddit.

AMC – från memes till guldgruva

Företaget tjänade en hel del pengar på att plötsligt bli en av de mest omsatta aktierna – och nu har de bestämt sig för hur de ska använda sina likvida medel. De investerar 27,9 miljoner dollar i kontanter för 22 procent av Hycroft Mining Holding, som driver en guld och silvergruva på 71000 hektar i Nevada, USA.

”För att säga det uppenbara, skulle man normalt inte tro att ett biografbolags kärnkompetens inkluderar guld- eller silverbrytning”, kommenterar AMC:s vd Adam Aron till Barrons.

Även om biografbesökarna återvänder och därmed AMC:s intäkter så vill man diversifiera och förändra bolaget efter att bolaget fick stora problem när covid-19-pandemin slog till.

Löser likviditetsproblem

Enligt Adam Aron tjänade AMC 1,8 miljarder dollar på sin roll i ”memeaktie”-hysterin, och en del av dessa pengar används nu för att köpa guldgruva.

”Vår strategiska investering som tillkännages idag är resultatet av att vi har identifierat ett företag i en icke-närstående bransch som verkar vara precis som AMC för ett år sedan. De har också supersäkra tillgångar, men av olika anledningar har de stått inför ett allvarligt och omedelbart likviditetsproblem”, säger han.

AMC tror sig kunna lösa likviditetsproblemen och tjäna en rejäl slant på att gräva guld framöver.

ANNONS
ANNONS

”Det verkar inte finnas någon hemsk nedsida, men samtidigt är det bisarrt. Det är minst sagt oväntat”, säger Wedbush analytiker Alicia Reese om biografkedjan AMC:s nya satsning på guldbranschen.

Läs även: JPMorgan: Öka exponeringen mot guld [Dagens PS]