Svenska Klarna redovisar i en ny resultatrapport ökad omsättning och ökade intäkter, men även skenande kreditförluster.

ANNONS

Enligt Svenska Dagbladet, som rapporterar om rapporten för årets tredje kvartal, ökar Klarna sina intäkter till 11 miljarder från 6 miljarder kronor under samma månad i fjol.

Under perioden ökar Klarna sina kreditförluster till 2,9 miljarder från 1,6 miljarder kronor motsvarande kvartal förra året, vilket innebär en ökning av kreditförluster på 83 procent, skriver tidningen.

Fortsätter växa på marknaden i USA

Innan skatt gör Klarna en förlust i rörelseresultatet på 3,1 miljarder kronor, framgår det vidare.

Klarna har expanderat globalt, däribland till flera europeiska länder men även Nya Zeeland.

Största Klarna-marknaden är emellertid USA, där fintechbolaget uppges ha 21 miljoner kunder och en stor tillströmning av nya app-användare.

I rapporten uppger Klarna att den sammanlagda betalningsvolymen för helåret uppgår till 523 miljarder kronor.

Det kan jämföra med 2020 då betalningsvolymen var 321 miljarder kronor.

ANNONS
ANNONS

I början av november köpte Klarna prisjämförelsesajten Pricerunner, en nyhet som Dagens PS rapporterade om under rubriken: Klarna köper Pricerunner – jackpot för Karl-Johan Persson.

”Förvärvet kommer att bidra till att stärka våra bank-, kort- och betaltjänster”, kommenterade Klarnas produktchef David Fock förvärvet.

Läs även: Klarna varnas för bedragare under Black Friday [Dagens PS]