Swedbanks tekniska strul fortsatte under torsdagen. Samtidigt kan storbanken inte ge svar när problemen med aktieplatt­formen ska vara lösta.

ANNONS

Dagens PS har under veckan rapporterat om Swedbanks teknikstrul.

Under torsdagen fortsatte problemen, och mitt under börs­turbulensen gick det inte att handla med värdepapper.

Kunder hörde av sig

Många av Swedbanks kunder hörde av sig direkt till Di under torsdagen.

”De här problemen har hållit på sedan oktober. I december var det katastrof, och den senaste veckan helt hemskt. Jag kan inte logga in och köpa och sälja när jag vill, och kommer jag in visar sidan ibland fel kurser och siffror. Jag har förlorat så mycket pengar på det här”, säger en av de kunderna.

Inget tidsperspektiv

Enligt Swedbank är det byte av leverantör under förra året som ligger bakom de tekniska problemen. Samtidigt kan banken inte ge kunderna något tidsperspektiv när problemet ska vara löst.

ANNONS
ANNONS

”Vi är väl medvetna om de problem som har varit. Nu har det uppstått följdproblem. Det är olyckligt. De ska lösas så snart det bara går”, säger Unni Jerndal, presschef för Swedbank, till Di.

Reklamera 

Kunder som upplever att de förlorar pengar på grund av störningarna kan, enligt henne, göra en reklamation och föra en dialog med sin rådgivare.

”Det blir väldigt specifikt för varje enskild kund” säger hon och tillägger:

”All ersättning utgår från gängse avtal och praxis på det här området.”

Läs mer: Di: Swedbank utsatt för cyberangrepp

ANNONS
ANNONS