Fenomenet live-shopping har exploderat i Sverige. Den största aktören Bambuser har under perioden januari-juni ökat sin omsättning med över 700 procent. Även aktien har rusat kraftigt.  

Liveshopping innebär att ett företags kundbas interagerar med ett företag under evenemang som produktlanseringar, modevisningar med kändisar eller informationsinslag om produkter. Under eventen, som oftast är videosända, kan kunden genomföra köp i realtid.

Sveriges största renodlade videoshopping-aktör Bambuser redovisar starka siffror under årets första sex månader. Bolagets omsättning har ökat mer än 700 procent jämfört med samma period förra året; från 841.000 kronor till 6,8 miljoner. Det skriver Breakit.

Företaget redovisar ett minusresultat på 5,7 miljoner, vilket är en aningen större förlust än under fjolåret.

Har samarbetat med Bianca Ingrosso

Företagets vd Maryam Ghahremani tror på en en ännu större intäktsökning under hösten.

ANNONS
ANNONS

”Vi kommer att ha vår starkaste tillväxt under det fjärde kvartalet när vi kommer in i den stora shoppingsäsongen. Vi är i en bra position för att ta oss an möjligheterna som Black Friday, Cyber Monday och Singles Day ger”, säger hon i ett uttalande.

Bambuser har samarbetat med bolag som Caia Cosmetics, Nakd, Lyko och Monki skriver Breakit.

Företagets aktie har ökat med 739 procent sedan årsskiftet.

Läs mer: Bambusers succé med live-shopping intar USA [Dagens PS]