Dagens PS

Amerikanska techaktier faller efter Snaps vinstvarning

techaktier
Den stor frågan är om det är värt att satsa på techaktier framöver. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 25 maj 2022Publicerad: 25 maj 2022

Efter att det sociala mediebolaget Snap vinstvarnat på måndagen föll techaktier i USA på tisdagen. Nasdaq Composite tappade 2,3 procent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Snap tappade 9,68 dollar, nästan 95 kronor i går, eller 43 procent, vilket är bolagets hittills största procentuella nedgång. Sedan rekordnivån i september förra året har bolagets aktie tappat 85 procent, det rapporterar Wall Street Journal.

Aktier till andra techbolag som är beroende av digitala reklamutgifter föll också i går. Alphabet, Googles moderbolag, sjönk med 5 procent, eller 110,36 dollar, cirka 1 080,68 kronor, till 2 119,40 dollar, nästan 20 754 kronor.

Meta Platforms sjönk med 7,6 procent, eller 14,95 dollar, motsvarande 146,40 kronor, till 181,28 dollar, cirka 1 775,15 kronor. Twitter sjönk med 5,6 procent, eller 2,10 dollar, 20,56 kronor, till 35,76 dollar, cirka 350,17 kronor och streamingbolaget Roku sjönk nyligen med 14 procent, eller 12,61 dollar, cirka 123,48 kronor, till 79,16 dollar, motsvarande 775,16 kronor. 

Nasdaq tappar 

Det teknikfokuserade aktieindexet Nasdaq Composite sjönk på tisdagen med 2,3 procent efter att på måndagen ha slutat upp 1,6 procent. Nasdaq index har drabbats hårdare än andra amerikanska index, hittills i år har indexet tappat 28 procent och det breda indexet S&P 500 har i år tappat 17 procent.

Den amerikanska centralbanken, Federal Reserve, planerar att höja räntorna och det påverkar satsningar på techaktier. Även inflationen, den världsomspännande ekonomiska avmattningen och den geopolitiska oron påverkar techaktier negativt, det skriver WSJ.

Börjar skära ned på reklamutgifter

“Nedgången i Snap är en bekräftelse på att marknaden har mycket liten tolerans för högtillväxtföretag med lång löptid och mer volatil lönsamhet i en riskvillig miljö”, säger Robert Stimpson, investeringschef på Oak Associates, till WSJ.

ANNONS

Analytiker tror att Snaps vinstvarning kan vara en indikation på att bolagens reklamutgifter nått en platå.

“Det brukar vara ett av de första områdena där företag skär ner när de börjar göra nedskärningar när tiderna blir tuffa”, säger Fiona Cincotta, till WSJ. Hon är senior finansmarknadsanalytiker på det brittiska handelsföretaget City Index.

Hon tillägger att det faktum att vi nu ser det här verkligen är slående eftersom situationen både för företag och för den bredare ekonomin försämras så snabbt.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS