Googles moderbolag Alphabet redovisar en långsammare försäljningstillväxt på grund av att den globala ekonomiska oron påverkat köp av digital reklam.

ANNONS

Alphabets försäljning under det första kvartalet 2022 ökade med 23 procent jämfört med första kvartalet 2021, vilket är teknikjättens minsta ökning sedan slutet av 2020, det rapporterar Wall Street Journal.

Ökande inflation, störningar i leveranskedjan och kriget i Ukraina har tyngt de ekonomiska utsikterna och, enligt analytiker, kunders aptit på att köpa reklam.

Alphabet rapporterade en försäljning på 68 miljarder dollar, drygt 660 miljarder kronor, för det första kvartalet, vilket motsvarar Wall Streets förväntningar. Nettovinsten sjönk med 8,3 procent, till 16,4 miljarder dollar, drygt 159 miljarder kronor, vilket ligger under analytikers konsensusuppskattning som tagits fram av Factset.

Stor påverkan på Youtubeannonser

Rysslands attack på Ukraina påbörjades under det första kvartalet och Alphabets CFO, Ruth Porat, menar att kriget har haft stor inverkan på Youtube-annonser samt att det dels beror på att en stor del av den kommersiella verksamheten i området avbröts och dels på en relaterad minskning i reklamköp från europeiska varumärkesannonsörer.

Youtube, som är internets största videokanal, kände av en del av oron på annonsmarknaden. För att behålla sin ledning inom video har Alphabet ökat sina utgifter för Youtube och finansierat liveshopping samt Tiktok-alternativet Youtube Shorts.

Youtube bidrog med 6,87 miljarder dollar, 66,69 miljarder kronor, vilket är mindre än Wall Streets förväntningar.

Avbröt viss aktivitet i Ryssland

När Kreml agerade mot västerländska företag som begränsade vissa lokala regeringskopplade rario- och tv-bolag avbröt Alphabet vissa aktiviteter i Ryssland. Googles sökannonsering, som mer är kopplad till kunders köpbeslut än till kampanjer för varumärkesmedvetenhet, påverkades mindre av den ekonomiska oron.

Återhämtningen i resande, när pandemirestriktioner lättade hjälpte, enligt analytiker, till att öka Googles intäktstillväxt.

”Rese-sökningar under kvartalet var över fler än vad företaget såg under det pre-pandemiska första kvartalet 2019, säger Googles Chief Business Officer Philipp Schindler till WSJ.

ANNONS
ANNONS

Alphabets aktie sjönk med mer än 3,59 procent på tisdagen.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Tuff april för Alphabet – aktien ned med 12 procent [Dagens PS]