Videostreamingbolaget Bambusers aktie stiger explosionsartat på nyheten om en ny videotjänst ihop med klädhandlarna Na-kd och H&M-ägda Monki. 

Idén bakom tjänsten är att detaljhandlare ska kunna livesända på sina egna sajter och även interagera med kunder och sälja produkter, skriver Di Digital.

”När konsumenten tänker live så handlar det inte om nyheter på tv längre. Det finns i sociala medier och inom gamingvärlden. Nu ser vi en stor möjlighet för detta i retailbranschen”, säger Maryam Gharemani, Bambusers vd, till sajten.

Bambuser grundades 2007, enligt artikeln. Bolaget utvecklade tidigt en ny teknik för att direktsända video, men har haft svårt att lyckas kommersiellt.

ANNONS
ANNONS

Under årets första sex månader uppgick omsättningen till 1,6 miljoner kronor – ett tapp på 29 procent jämfört med samma period förra året.

Efter beskedet om det nya samarbetet rusade aktien. Efter drygt 20 minuters handel hade kursen stigit med 163 procent till 2,51 kronor, enligt Di Digital, men sedan dess har ökningen mattats något.

I skrivande stund står kursen i 2,12 kronor, en uppgång på drygt 120 procent – och det kan komma mer:

”När jag tog över handlade det om en turnaround. Bolaget hade en fantastisk grundteknik men ingen kommersiell produkt som låg rätt i tiden. Jag ser en positiv kursutveckling, självklart”, säger Gharemani.