Dagens PS

Dow Jones föll efter Feds uttalande om räntan

Börsen: Techaktier ned på USA-börsen efter Fed-möte
Jerome Powell, ordförande för USA:s Federal Reserve, som höjt räntan för första gången sedan 2018. (Foto: TT)
Uppdaterad: 27 jan. 2022Publicerad: 27 jan. 2022

Det är fortsatt skakigt för Dow Jones som föll med 130 punkter på onsdagen. Det kom samtidigt som Feds uttalande om att det finns gott om utrymme framöver att höja räntan.

Mest läst i kategorin

Dow Jones Industrial Average föll med 0,4 procent eller 129,64 punkter under onsdagshandeln, uppger CNBC.

Volatil handel

Det är fortsatt volatil handel för indexet efter att Federal Reserves ordförande Jerome Powell föreslog att centralbanken har gott om utrymme att höja räntorna innan det kommer att skada ekonomin.

Även S&P 500 gick ner med 0,2 procent medan tekniktunga Nasdaq Composite var oförändrad sedan Microsoft lyfte upp indexet.

Feds uttalande

Den skakiga marknaden fortsatte där aktier sjönk och statsskuldsräntorna steg efter att Jerome Powell under en presskonferens gick ut med uttalandet att det “fortfarande finns utrymme” att höja räntorna innan det skulle skada arbetsmarknaden. Han sa vidare att priserna kan fortsätta att stiga eftersom inflationsrisken fortfarande är överhängande.

Uttalande fick snabbt den tioåriga referensräntan för statsobligationer att klättra över 1,8 procent.

“Efter att ha hört Fed-ordförande Powell tala stod det klart att risken för fler räntehöjningar är förhöjd”, säger Oandas Edward Moya i en kommentar.

ANNONS

Det ser ut att ske i mars.

”Med inflation långt över 2 procent och en stark arbetsmarknad förväntar sig kommittén att det snart kommer att vara lämpligt att höja målintervallet på styrräntan”, skriver centralbanken i sitt uttalande.

Som Dagens PS berättat så planerar Federal Reserve att reducera sin balansräkning och dra ned på sina obligationsköp men först efter att de höjt räntan. I februari kommer obligationsköpen ligga på 30 miljarder dollar.

Läs även: USA-börsen återhämtade sig på tisdagen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.