Så skriver Dina Pengar i Expressen i en analys om H&M. Tidningen slår fast att klädjätten är ”död som svenskarnas folkaktie”.

ANNONS

Enligt Frida Bratt på Dina Pengar har det ”varit ett förödande beslut” att tro på att klädjättens vd Karl-Johan Persson kan vända den negativa trenden.

Hon avråder också läsarna från att satsa på H&M-aktien i barnens portfölj, det här är nämligen ingen folkaktie längre, konstaterar hon och tipsar småbarnsföräldrar att i stället investera för sina barns räkning i investmentbolag som Industrivärden, Investor och Kinnevik.

När det gäller H&m går det inte leva på gamla meriter, menar Dina pengars skribent och hänvisar till gårdagens kvartalsrapport med fortsatt fallande försäljning och överfulla lager.

Frida Bratt anser att ”spararna måste börja se H&M för vad det blivit och kan bli, inte vad det har varit. För efter kräftgången sedan toppen 2015 har nu i stället den som köpte H&M i mitten av mars år 2 000 tappat över 30 procent. Och tisdagens rapport visade dessvärre inte att de goda tiderna är inom sikte igen”.

ANNONS
ANNONS

Under morgonhandeln på Stockholmsbörsen backade H&M på nytt, kursen var då ned med 2,8 procent.