Svensk turistnäring har drabbats hårt av pandemin. Men de lättade restriktionerna har lett till en ökad benägenhet för hemester, och branschen tycks nu ha väckts till liv – förutom i Stockholm. Detta rapporterar SvD.

Återhämtningen efter pandemin är igång och svenska turistbranschen har börjat vaknat till liv. Men trenden tycks bara gälla för natur- och kustnära resmål.   

Största förloraren

Enligt Ossian Stiernstrand, från turismbolaget Göteborg & Co, lider de större städerna fortfarande av begränsningarna från pandemin och Stockholm verkar vara den största förloraren.

“Med den största flygplatsen så lider Stockholm mest av att internationellt resande är så hämmat. Turismen är också tre gånger så stor i Stockholm som i Göteborg. Så när något stort händer är det antingen Stockholm som tjänar bäst eller förlorar mest”, säger Stiernstrand.

Trots turisttorkan finns det ändå hopp. Efter restriktionerna lättades den första juli har något fler turister vågat sig till storstäderna, i både Stockholm och Göteborg.

Saknas utländska turister 

Aslan Sharro äger kaféerna Chokladkoppen och Kaffekoppen i Gamla Stan i Stockholm och berättar för SvD att han märkt av ett stort uppsving av svenska besökare under juli. “Vi saknar de utländska turisterna, utan de är det jättesvårt”, påpekar han.

Maria Ros Hjelm, generalsekreterare för Svenska Turistföreningen, berättar om det svåra läget. 

“I storstäderna har det varit tvärstopp för turismen, Stockholm och Göteborg har i princip stått tomma. Efter förra sommaren har fler fått upp ögonen för vad naturen har att erbjuda och hur bra vi mår av den”, säger hon, och tillägger att man märkt av ett särskilt stort uppsving för kustnära orter och i fjällen.

Trenden lär fortsätta

Anders Steene, professor i turism vid Södertörns högskola, tillägger att den ökade försäljningen av fritidsbåtar och husbilar förklarar svenskarnas semesterval. 

ANNONS
ANNONS

Både Ros Hjelm och Steene tror att trenden för naturen kommer att hålla i sig även på längre sikt. 

Läs hela artikeln på SvD.

Läs mer: Högtryck för företagen i besöksnäringen – rekordbokningar