Super Marios storslam – dragit in 4 miljarder

super Mario
Sedan biopremiären förra veckan har "The Super Mario Bros. Movie" dragit in 3,9 miljarder kronor (Foto: Universal).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 11 apr. 2023Publicerad: 11 apr. 2023

Sedan biopremiären förra veckan har filmen “The Super Mario Bros. Movie” dragit in nästan 4 miljarder kronor. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

“The Super Mario Bros. Movie” hade biopremiär den 5 april och sedan dess har den gjort storsuccé.

Nästan 4 miljarder

ANNONS

Filmen, som baseras på de populära Nintendo-spelen, har sedan premiären dragit in 377 miljoner dollar, cirka 3,9 miljarder kronor, över hela världen.

Det rapporterar Business Insider.

Därmed är det den animerade film som dragit in mest pengar – den slår till och med succéfilmen “Frost 2”.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

26 aug. 2025
Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025

Svala recensioner

Super Mario-filmen har endast mötts av svala recensioner från kritikerna, som inte gett den särskilt höga betyg.

Trots detta är filmens braksuccé ett faktum och fans har vallfärdat till biograferna.

Både för barn och vuxna

ANNONS

Enligt The Hollywood Reporter är “Super Mario”-filmen: “2023 års första storfilm för en storpublik”.

Filmen räknas som en barn- och familjefilm.

Men även vuxna, som växt upp med att spela (eller fortfarande spelar) Nintendos populära spel, utgör en målgrupp.

Internationell succé

Filmen är endast 90 minuter lång – att jämföra med till exempel kioskvältaren “Avatar: The Way of Water”, som är över tre timmar lång.

Sedan premiären har Super Mario-filmen gjort succé över hela världen men framför allt i Argentina, Chile och Colombia.

Läs även: Fem biotips för april

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS

Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS