Statens haverikommission slår fast att flygplanet aldrig borde lyft efter den allvarliga incidenten i april i fjol.

Planet skulle då landa i dåligt väder i Vilhelmina med 19 passagerare och fyra besättningsmän ombord när det gled av landningsbanan.

”Enligt rapporten som Statens haverikommission gjort rullade planet 155 meter utanför banan innan piloten fick upp det igen. Som mest var planets hjul 2,5 meter utanför asfalten”, uppger SVT Nyheter Västerbotten och konstaterar att planets vingklaff gick sönder i samband med händelsen.

Eftersom företagets tekniker inte fanns på plats för att undersöka planet efter avåkningen från landningsbanan, så bestämde sig flygpersonalen för att kontrollera planet på egen hand – utan att hitta några fel.

Befälhavaren fick sedan grönt ljus att flyga vidare till Stockholm. Fast han hade struntat i att berätta om att planet glidit av banan.

Skadorna på planet upptäcktes dagen efteråt i samband med en inspektion – den visade att höger vingklaff skadats och enligt haverikommissionen var skadorna så pass omfattande att planet borde fått flygförbud. Men i själva verket utförde alltså planet – en BAe ATP från Next Jet – fem flygningar med den trasiga vingklaffen, framgår det.

SVT Nyheter Västerbotten har utan framgång sökt Next Jets vd för en kommentar om det inträffade.

ANNONS
ANNONS

MISSA INTE: Planet skulle landa – piloten var död [DagensPS.se] >

LÄS ÄVEN: Flygbolagen med flest anmälningar [DagensPS.se] >