Influerare invaderar åter resmålen och försöker locka oss att besöka destinationerna. Dock har pandemin fått resmålen att tänka till, och många influerare är inte längre välkomna. 

ANNONS

Ta några bilder, skriv en rad och lägg ut på Instagram. Det har varit ett vinnande koncept för influerare som har överösts av gratisresor och gåvor världen över. Så såg det ut före pandemin. Nu är det nya tider och vissa destinationer har tänkt till och där är inte influerarna längre välkomna, skriver CNN Travel.

”Jag kallar dem influensa”, säger Gail Behr som äger Dorp Hotel i Kapstaden.

Influerare invaderar resmålen

Hon kontaktas fem till sex gånger i veckan av personer som är motsatsen till vad hotellet står för.

”Att posera, knappt bära något på ett hotellrum är ingenting för oss, det är inte klientelet vi är ute efter”, förklarar Gail Behr.

Richard Hanlon som äger Bujera-fästningen i Udaipur, Indien, håller med och säger att det inte finns någon kvalitetskontroll kring influerare.

”Någon måste skapa en TripAdvisor som betygsätter dem.”

De flesta som kontaktar Richard Hanlon är unga tjejer.

”När man kollar upp dem på Instagram är det tydligt att de har köpt sina följare och deras annonsering är betald.”

En enorm möjlighet

Samtidigt som världen öppnar upp igen är dock influerarmarknaden en enorm möjlighet – som beräknas öka till 16,4 miljarder dollar bara i år– om man vet hur man ska utnyttja den. Konsultföretag som Sidewalker Daily vänder sig direkt till influerare och bolagets medgrundare Nina Zadeh säger att ”innehållsskapare” som de föredrar att kallas ibland inte har koll på vad de verkligen förväntas göra.

ANNONS
ANNONS

Vissa verkar ha en uppfattning att resorna innebär lata dagar vid poolen med en paraplydrink i handen.

”Du är på jobb, och det är meningen att du ska leverera till din kund”, säger hon.

Läs även: Galen tillväxt för svenska influerare [Dagens PS]